In the spotlight

Boek in de kijker

Overleven, kleine verhalen over groot verlies

Patty Zoet

overleven

Patty, 36 jaar. Hulpverlener, een bewuste eter, ongewenst kinderloos én de mama van Jolijn. Een klein meisje dat na een zwangerschap van twintig weken en vijf dagen levenloos ter wereld komt. Slechts 160 gram zwaar en niet groter dan haar hand verandert Jolijn haar leven compleet. Het eerste jaar na Jolijns overlijden is onnoemelijk zwaar en verwarrend. Patty heeft meer nodig dan therapie haar kan bieden. Het geloof dat haar leven ooit weer beter gaat worden is ze kwijt. Ze plaats een oproep op Facebook en zo komt Patty in contact met andere ouders. Ouders die ook een kindje zijn verloren maar voor wie het leven wel verder is gegaan. Ze mag bij hen thuis komen en hun verhalen optekenen. Het boek Overleven; kleine verhalen over groot verlies is geboren.

In dit boek vertellen de ouders wat hen is overkomen maar delen ze vooral wat er dáarna met hen gebeurde. Hoe pak je het leven weer op na zo’n enorm verlies? Kun je weer genieten? En als er na het verlies nog kinderen in het gezin bij komen, hoe ga je daar dan mee om?
Bij het boek hoort een zeer uitgebreide website die zeker het bekijken waard is.

Een gelukkig samenwonend stel raakt na acht jaar van intensieve fertiliteitsbehandelingen zwanger van hun eerste kindje. De zwangerschap verloopt goed totdat er tijdens de twintig weken echo afwijkingen worden gezien en hun kindje niet levensvatbaar blijkt. Een week later komt hun dochtertje Jolijn levenloos ter wereld’. Klinkt als een script uit een middelmatige soap maar het is mij en mijn vriend daadwerkelijk overkomen.

Nadat de eerste maanden van ongeloof: ‘Wat is mij overkomen?’ voorbij zijn en de paniekaanvallen minder worden ga ik op zoek naar antwoorden. Antwoorden op vragen zoals: ‘Ik huil weinig, is dat normaal? Ga ik ooit weer gelukkig worden? Is het vreemd als ik de geboortedag van Jolijn wil vieren?’ Vragen waar ik geen antwoord op krijg uit mijn omgeving. Ik ga op zoek en vind uiteindelijk acht ouders die, net als ik, een kindje zijn verloren. Het boek ‘Overleven, kleine verhalen over groot verlies’ is het verslag van een heel persoonlijke zoektocht. Een zoektocht die start in Amsterdam en eindigt in Leiden, mijn woonplaats. Steeds komt weer die ene vraag op: ‘Kun je weer gelukkig worden na het verlies van een kind?

Rouw is universeel. Of het nu gaat om het verlies van een ouder, kind of partner. Het boek ‘Overleven’ is daarmee niet alleen troostend voor ouders maar feitelijk voor iedereen die rouwt of een rouwende bijstaat.

‘Ik had dit nooit willen meemaken, ik had het nooit willen missen’ – Astrid, mama van Diam* en Damian*

 In de pers:

Artikel LD

Afbeelding van Patty (11)

Overleven, kleine verhalen over groot verlies kan je online kopen via https://jolijn.nu/boek/

of bij boekhandel Grimbergen Boeken aan de Heereweg in Lisse.

 

Plaats een reactie