Blogtour·Leesfragment·Recensies

Titel: Bram & het Zoldermysterie
ISBN: 9789082190991
Uitgeverij: Stormsteen
Genre: interactief jeugdboek, vanaf 8 jaar
Pagina’s: 272

Over de auteur(s):

Michael Reefs (1986) groeide op in het Limburgse Vaals. Al sinds zijn twaalfde werkt hij zijn bijzondere ideeën uit tot spannende, fantasievolle verhalen. Na zijn opleiding aan de Pabo ging Michael aan de slag bij een landelijke speelgoedketen. Daarnaast heeft hij zich de laatste jaren ontwikkeld tot app-specialist en is hij nog steeds ijverig aan het schrijven.
Met de Bieb-bende had Michael een succes te pakken! Met deze interactieve avonturenserie kreeg Michael kinderen weer aan het lezen. Momenteel werkt Michael aan tal van nieuwe verhalen, met spannende extra’s. Genoeg om naar uit te kijken dus!

Neem zeker ook een kijkje op Michael’s website.

De tienjarige Bram heeft het moeilijk: het huis waarin hij opgroeide is gesloopt, hij moet zijn vrienden achterlaten en tot overmaat van ramp moet hij ook nog eens verhuizen naar het grote landhuis van zijn opa en oma. Daar is het stil… en eng. Bram hoort vreemde geluiden op zolder. Hij hoort iemand lopen. Als hij gaat kijken, wordt zijn zusje meegenomen door de angstaanjagende Zolderschimmen. Hij ontdekt dat hij via dozen de hele wereld over kan reizen en belandt in een hels avontuur in een poging zijn zusje te redden. Lukt het hem om de enge zoldermannen te verslaan?

Leesfragment:

Mijn mening:

Kinderboeken stralen altijd een bijzondere charme uit als ze door volwassenen worden gelezen. Maar om kinderen in het digitale tijdperk aan het lezen te krijgen, heeft Michael Reefs het lezen heruitgevonden door middel van interactie via QR-codes. Deze codes worden her en der in zijn boeken gezet zodat de lezertjes via het gebruik van de smartphone van één van de ouders een extra dimensie krijgen in het verhaal. Lijkt me superleuk voor de jongeren.

Bram en het Zoldermysterie is het eerste deel in een nieuwe serie rond de avonturen van Bram. In het eerste deel raakt Bram, omwille van zijn nieuwsgierigheid en fantasierijk inbeeldingsvermogen verzeild in een wel heel opmerkelijk verhaal, nl. dit van de zoldermystici. Deze wezens kunnen alleen op zolders leven omdat ze anders de wereld zouden overnemen. De zoldermystici stralen een donker gevaarte uit en in dit verhaal wordt het zusje van Bram dan ook ontvoerd in ruil voor enkele artefacten die Bram over gans de wereld moet gaan zoeken.

De auteur heeft een onvoorstelbaar vlotte schrijfstijl die menig jongere reeds verslaafd heeft gemaakt aan zijn verhalen. Met name die van De Biebbende. De verhalen van Bram gaan zeer zeker hetzelfde succes tegemoet.

Bram en het Zoldermysterie zit vol actie en emoties maar bovenal vol leuke weetjes over verschillende plaatsen in de wereld. Een fantasyverhaal, maar toch eentje dat ook leerrijk is én spannend.

Zoals we in Vlaanderen zeggen, de kop is er af, en laat nu de rest van de verhalen maar uit de pen rollen.

Rating: 4,5/5