Medische thriller

Evenwicht

Jacqueline Coppens

coenraad

 Recensie van Coenraad De Kat
a
a
a

Algemene info:
Auteur: Jacqueline Coppens
Titel: Evenwicht
ISBN: 9789086603305
Uitgeverij: Ellessy Crime
Genre: medische thriller
Pagina’s: 389
Uitgave: paperback
a

Over de auteur:

Jacqueline Coppens werkt en woont in Hardenberg, is getrouwd en heeft twee  kinderen. Ze is auteur, freelance tekstschrijver, boekrecensent en leesgek. 

Jacqueline Coppens behoorde met Evenwicht tot de laatste drie kanshebbers voor de Coffeecompany Book Award, een literaire prijs voor het beste manuscript van niet eerder gepubliceerde schrijvers. En ze staat eveneens op de longlist voor de Hebban Debuutthriller 2017.
a

Over het boek:

Marli heeft een moeilijke jeugd gehad. Zelfs nu ze volwassen is, staat ze er alleen voor en heeft enig geluk in de liefde nog niet mogen ondervinden. Na een periode van zwaar weer krijgt ze een baan bij de medische registratie in het plaatselijke ziekenhuis. Ze krabbelt langzaam op, krijgt weer zin in het leven en wil eindelijk iets aan haar overgewicht gaan doen. Ze overweegt het plaatsen van een maagbandje door chirurg Van de Boom, maar ontdekt in de medische dossiers dat er relatief veel patiënten overlijden na deze ingreep. Geschrokken van deze informatie besluit ze de oorzaak van de sterfgevallen te onderzoeken en al snel blijkt iemand niet zo blij met haar gesnuffel in de medische dossiers. Ze ontvangt serieuze dreigementen die haar doen twijfelen of ze wel verder moet gaan met haar onderzoek. Moet ze met alle geweld de waarheid naar buiten brengen? En zo ja, wat zijn dan de gevolgen? Wie kan ze nog vertrouwen? Dokter Van de Boom? Haar manager? Of die aardige arts-assistent die haar onverwachts te hulp schiet? 

Het behandelen van patiënten met morbide obesitas (levensbedreigend overgewicht met een Body Mass Index (BMI) van 40 of hoger) is enorm actueel. Deze mensen staan vaak voor de keuze af te vallen volgens een straffe dieetmethode of het laten uitvoeren van een maagverkleining: een operatie die zeker niet zonder risico is

Kon ik mijn ogen maar voor altijd sluiten. De schrijnende pijn onder mijn wenkbrauwen maakt me stapelgek. Ik doe opnieuw een poging om mijn hand naar de trekkerige jeuk boven mijn ogen te brengen, maar ik heb nauwelijks kracht in mijn arm. De duisternis is inktzwart. Het voelt alsof ik diep onder de aarde verborgen ben. Het dagelijks leven van een blinde en wat was ik blind. Het is een monster dat mij hier gevangen houdt. Hoe lang lig ik hier al? Een paar uur, een dag? Echt heel lang kan het niet zijn. Ik leef nog! Of laat hij mij hier langzaam sterven? Ik spits mijn oren als ik meen iets te horen en beweeg mijn hoofd naar het geluid. ‘Help! Help me dan!’ dreunt er in mijn hoofd en ik open mijn mond, maar ik kom niet verder dan een paar schorre klanken van achter uit mijn keel. Ik bevochtig mijn opengebarsten lippen en proef bloed. Mijn strot is gortdroog. Ik verzamel zoveel mogelijk speeksel en slik het door. Ik teer op mijn eigen lichaamssappen. Bijna schiet ik in een hysterische lachstuip om de uitgehongerde status waarin ik mij bevind. Stekende pijn doorboort mijn borstkas als ik daarna de longen uit mijn lijf hoest. Ik moet me niet gek laten maken, mijn hersenen zijn het enige instrument dat laat weten dat ik besta. Ineens hoor ik het zoemen van een vlieg langs mijn oren, dan moet er leven in de buurt zijn. Is er nog hoop? Ik voel gekriebel op mijn wangen, ik schud mijn hoofd, het zoemen stopt. Waar zit die klootzak? Ik snuif diep door mijn neus en blaas mijn adem vanuit mijn mondhoeken over mijn wangen. Ik stop deze zinloze actie als het tot me doordringt dat ik in een dom gevecht ben met een onschuldige vlieg. Kom terug vlieg, smeek ik in stilte. Wijs mij de weg naar de uitgang van deze hel. Alsof mijn gedachten gehoord worden, verschijnt er een flauw lichtschijnsel op het plafond, gevolgd door het kraken van een deur. Ik zet mijn kaken klem als ik in de verte iemand zwaar hoor ademen. Ik draai mijn hoofd opzij naar het geluid. Schijnbaar komt het van achteren en met alle kracht die ik in me heb, gooi ik mijn hoofd in mijn nek. Met al mijn zintuigen op scherp luister ik naar de voetstappen die dichterbij komen, terwijl de adrenaline door mijn lijf wordt rondgepompt.

a
Boektrailer:

kan je bekijken op de website van Jacqueline Coppens 

Het verhaal heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Boulimia en een ingewikkelde moeder-dochterrelatie passeerden de revue. Ik denk dat dit een boek is dat voor een heel breed publiek toegankelijk is. – Janneke Siebelink, hoofdredacteur bol.com en jurylid Coffee Company Book Award

Evenwicht is een originele en knap geconstrueerde thriller, met een flinke dosis onderhuidse spanning. – Linda Jansma, bestsellerauteur

a
Coenraads mening:

Na een moeilijke jeugd lijkt het dat Marli haar leven eindelijk op de rails heeft. Ze werkt in het Oostland Ziekenhuis op de afdeling medische registratie waar ze het goed naar haar zin heeft. In dit ziekenhuis worden veel maagverkleiningen uitgevoerd door de geprezen dokter Van der Boon. Marli kampt ook met overgewicht en denkt erover ook een maagverkleining te ondergaan. Omdat ze meer over de ingreep te weten wil komen, spit ze wat dieper in de patiëntendossiers. Dan komt ze tot een schokkende ontdekking die heel wat opschudding in haar rustige leventje veroorzaakt. Temeer omdat haar gesnuffel niet wordt gewaardeerd.
Zal ze een klokkenluider worden en een hoge prijs voor lief nemen?

De zwarte cover met daarop een onderzoekstafel in het felle licht geeft goed aan dat er iets vreemds aan de hand is.
De proloog begint sterk met een scène die je als lezer meteen op scherp zet. Het prikkelt je meer te weten te komen over wat er in dit verhaal speelt.
Door de slechte band met haar moeder in haar jeugd is Marli onzeker, Dit nog afgezien van haar naïviteit. Haar overgewicht draagt daar zeker ook een steentje aan bij. Nu ze op zichzelf woont lijkt het met haar wel de goede kant op te gaan. Ze heeft werk wat ze graag doet, leuke buren en ze is eraan begonnen haar overgewicht aan te pakken. De onzekere kant van haar is duidelijk voelbaar maar gaandeweg groeit haar karakter en leren we haar kennen als een slimme en vasthoudende persoon.

Maagverkleining is een onderwerp wat steeds vaker aan de orde is en dit heeft Jacqueline in deze medische thriller goed verwoord.
Het verhaal heeft twee verhaallijnen die elkaar steeds op het juiste moment afwisselen. De verhaallijn van de dader zorgt er voor dat je ook de twee kanten van hem leert kennen.
Het is een boek met een duidelijk begin en een helder einde, opgebouwd met de nodige spanning waardoor ik goed in het verhaal zat. Daarnaast bloeit er ook een romance op die voor de broodnodige rust zorgt.

Jacqueline laat je met Evenwicht kennismaken met de medische wereld in een toegankelijk en vlotte stijl. Ik hoop dat ze op deze ingeslagen weg doorgaat.
a

Rating: 4/5
a

Evenwicht kan je kopen bij je lokale boekhandel of bij

Bol.com
Proxis.com
Ako.nl
Boekenwereld.com
Libris.nl
Paagman.nl
ECI.be
Standaardboekhandel.be

 

BlogSociety

Geld verdienen met je blog?

 

Boeklovers

Geef een reactie

