De mysteries stapelen zich op…

Het geheim van Chandra Taal

Helena Daelman

Algemene info: 

Auteur: Helena Daelman
Titel: Het geheim van Chandra Taal
ISBN: 9789462420526
Uitgeverij: Kramat
Genre: jeugdboek – avontuur
Uitgave: paperback
Pagina’s: 192
a

Over de auteur(s): 

Helena Daelman (1972) werkte gedurende dertien jaar als reporter en eindredacteur voor de VRT. In 2013 emigreerde ze met haar twee zonen naar Frankrijk.
Daar leeft het gezin dicht bij de natuur. In 2011 schreef ze Kleur bij Kleur, een kritisch boek over internationale adoptie.
M – Het geheim van Chandra Taal is het tweede deel in de reeks M.

a

Over het boek: 

Ze hebben mijn zus…

Ik dacht dat ik alle antwoorden gevonden had, maar niets is minder waar. Een jaar na de grote zoektocht naar mijn vader speelt er zich een nieuw drama af in de Himalaya. Het is duidelijk dat mijn reis naar de waarheid nog maar pas is begonnen. In een nieuwe, zenuwslopende race tegen de tijd voel ik me meer verloren dan ooit tevoren. Ik geraak verwikkeld in een ruimtereis die alleen maar vragen opwerpt. Het zijn vragen van een grootorde die ik niet kan overzien. Gelukkig kan ik rekenen op de hulp van mijn vrienden. Niet alleen van mijn trouwe steun en toeverlaat “M”, maar ook van het meisje van mijn dromen, Rinske. Als trio trekken we er samen op uit om een geheim te ontrafelen. De klok tikt… Voor de maan in haar laatste kwartier is moeten we het geheim van Chandra Taal blootleggen.
Zullen we slagen?
Of is dit slechts het begin van een enigma, dat vele jaren zal aanslepen?
En kan ik deze keer redden wie ik lief heb?

Ik baad in het zweet terwijl Rinskes vingers koud aanvoelen. In het holst van deze waanzinnige woestijnnacht koelt iedereen af, behalve ik. Het lijkt wel of het bloed in mijn aders kookt, want alles brandt in mijn hoofd. Mijn ogen, mijn slapen, mijn tong…
M en Rins proberen me op mijn rug te leggen maar ik spartel tegen.
‘Nog even volhouden’, zegt Alfredo, ‘je trip kan elk moment beginnen’.
En inderdaad, de hitte luwt en de krampen verdwijnen. De hoofden van M en Rins worden groter en kleiner, groter en kleiner, alsof er ritme zit in die bezorgde ballonnen met grote ogen, die op hun beurt ook groter en kleiner worden. Ik duw hen opzij en kijk naar de struiken, de takken en de stenen in het zand. Alles beweegt, komt dichterbij en gaat dan weer weg. Groot, klein, groot, klein… Het lijkt wel of alles een hartslag heeft, want de hele woestijn danst mee.


Mijn mening:

Nadat ik in het eerste deel van de M-serie kennis had gemaakt met Matthias, M en Rinske brengen hun avonturen hen terug naar de Himalaya waar Matthias’ zusje Gawe ontvoerd is.
Via ruimtesprongen reizen de jongeren weer van India over Mexico naar China waar de auteur ons laat kennismaken met verloren legenden en vreemde culturen.
In dit verhaal gaat het er soms hard aan toe als de auteur mensensmokkel belicht.
Het wordt weer een race tegen de tijd om Gawe levend terug te vinden want de ontvoerders schuwen geweld niet.

Alweer heeft Helena Daelman me kunnen intrigeren met haar kennis over vreemde culturen en weetjes. Zo dacht ik dat de titel sloeg op één of andere taal (Het geheim van Chandra Taal), blijkt het dus een meer te zijn waar een heel mooi verhaal rond past.
Helena heeft het schrijven degelijk in de pen zitten en weet de lezer dan ook vanaf de eerste pagina mee in het verhaal te trekken.
Niet alleen zijn het eerste en tweede boek rond M avontuurlijk maar best ook leerzaam.

Op het einde van Het geheim van Chandra Taal heeft de auteur heel duidelijk met een open einde gespeeld waarbij ik alleen maar kan hopen (en heel hard duimen) dat er nog avonturen volgen met Matthias, M en Rinske in de hoofdrol. Ik offer me zeer graag op om een derde deel te lezen.
aaa

Rating: 4/5

M, Het geheim van Chandra Taal kan je kopen bij je lokale boekhandel of bij

Uitgeverij Kramat
Bol.com
Ako.nl
Bruna.nl
Paagman.nl
Eci.be
Standaardboekhandel.be

BlogSociety

Geld verdienen met je blog?

 

Een gedachte over “

  1. Pingback: Boeklovers

Geef een reactie

