Een zoektocht vol verrassingen

M – De magische reis

Helena Daelman

Algemene info: 

Auteur: Helena Daelman
Titel: M, de magische reis
ISBN: 9789462420267
Uitgeverij: Kramat
Genre: jeugdboek – avontuur
Uitgave: paperback
Pagina’s: 172
a

Over de auteur(s): 

Helena Daelman (1972) werkte gedurende dertien jaar als reporter en eindredacteur voor de VRT. In 2013 emigreerde ze met haar twee zonen naar Frankrijk.
Daar leeft het gezin dicht bij de natuur. In 2011 schreef ze Kleur bij Kleur, een kritisch boek over internationale adoptie.
M is haar eerste jeugdroman.

a

Over het boek: 

Ik wil het niet geloven, ik zal hem vinden, ook al moet ik hiervoor naar het eind van de wereld reizen.
De laatste tijd gebeuren er vreemde dingen met me. Soms zie ik mijn vader of hoor ik zijn stem. Maakt mijn verdriet me gek? Zijn het mijn zintuigen die me bedriegen? Of zijn het tekens die me de weg tonen? Het verlangen om mijn vader terug te vinden is groot. Zeer groot.
Uit een heel onverwachte hoek krijg ik steun bij mijn zoektocht. Een steun die al mijn verbeeldingskracht te boven gaat…
Een zoektocht vol verrassingen, een sterk verhaal over liefde en vriendschap, een spannende roman voor jongeren over durf en moed, over het verleggen van grenzen.

Ik sluit mijn ogen en keer terug naar de bekende, zwarte ruimte. Het is er vredig vertoeven. Voor de derde keer begeef ik me naar een plek waar tijd van geen tel is. Ik zweef in het heden, het verleden en de toekomst. Op dit niveau vloeit alles samen. Alles vormt één geheel. Hoewel het eigenlijk met ons klein boerenverstand moeilijk of niet te vatten is, zie ik het helder en klaar. Daar verschijnt mijn gids weer. Papa.


Mijn mening:

Matthias is 8 jaar als zijn vader tijdens een zeiltocht naar Congo vermist raakt. Acht jaar later is Matthias er nog steeds van overtuigd dat zijn vader leeft en bij het opruimen van zijn atelier komt het tot een aanvaring met zijn moeder omdat zij wil dat Matthias een aandenken uit het atelier neemt.
Hij besluit dan maar één van de schilderijen in zijn kamer op te hangen maar er is iets vreemds aan de hand met dit portret.
Dit alles is het begin van een, zoals de titel van het boek zelf zegt, magische reis door tijd en ruimte. Een reis die start in zijn huis te Antwerpen maar die Matthias en zijn nieuwe vriend M meevoert naar Congo, Angola, India… op zoek naar zijn vader.

Het verhaal deed me in eerste instantie denken aan een mix van Harry Potter meets Jules Verne, met de nodige dosis humor. De vriendschap tussen Matthias en M spat van de pagina’s af en ze zouden geen van beiden zonder elkaar kunnen. Ze maken heel wat mee op hun omzwervingen totdat Matthias zijn einddoel bereikt.

M, de magische reis is een onwaarschijnlijk leuk boek voor zowel jongens als meisjes, maar ook voor de volwassen lezer. Zeer vlot geschreven met typische Vlaamse woordspelingen. Detail voor emoties en de problematiek rond bloeddiamanten zijn sterk aanwezig.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe avonturen van Matthias en M in het tweede deel, Het geheim van Chandra taal, dat reeds bovenaan mijn stapel ligt.
aaa

Rating: 4/5

M, de magische reis kan je kopen bij je lokale boekhandel of bij

Uitgeverij Kramat
Bol.com
Proxis.com
Ako.nl
Bruna.nl
Paagman.nl
Eci.be
Standaardboekhandel.be

BlogSociety

Geld verdienen met je blog?

 

Een gedachte over “

  1. Pingback: Boeklovers

Geef een reactie

