Ik was 52 en ik vond er geen bal meer aan om mezelf te zijn

Oomen stroomt over

Francine Oomen

Algemene info: 

Auteur: Francine Oomen
Titel: Oomen stroomt over
ISBN: 9789038803692
Uitgeverij: Nijgh & van Ditmar
Genre: non-fictie, informatief
Pagina’s: 240
Uitgave: glossy paperback met flappen
a

Over de auteur(s): 

Francine Oomen (1960) volgde de Design Academy Eindhoven en debuteerde in 1990 met een boek voor kleuters. Grote bekendheid verwierf ze met de Hoe overleef ik-serie voor oudere kinderen, die diverse malen bekroond werd door de Nederlandse Kinderjury. Van haar hand verschenen eveneens de veelgeprezen jeugdboeken met Lena Lijstje, Ezzie en Sam, Beer en Pip in de hoofdrol. Gek van liefde is haar eerste boek voor volwassenen.
a

Over het boek: 

Puberteit, zwangerschap: kastenvol zijn er over deze grote hormonenhussels in een vrouwenleven geschreven. Francine Oomen kan erover meepraten als auteur van de succesvolle Hoe overleef ik-reeks, waarmee ze duizenden pubers door een lastige tijd loodste.

Maar hoe zit het met die derde hormonenhussel, de overgang? Daarover klinken hier en daar inmiddels wel wat piepjes, maar echt op de kaart staat het fenomeen niet. En ook dit ervoer Oomen aan den lijve: ze werd min of meer overvallen door een reeks symptomen, van breinblubber tot opvliegers en verzakkingen van velerlei aard. Het moeilijkst was misschien nog wel de innerlijke strijd met schuldgevoel en prestatiedrang.
Het geworstel heeft geleid tot een magnifieke graphic memoir. Een informatief, oogstrelend, geruststellend, confronterend en oergeestig boek, dat niet alleen een persoonlijke strijd documenteert, maar ons ook de ogen opent voor een maatschappelijke kwestie. Vrouwen rond de vijftig zitten tegenwoordig niet meer weg te kwijnen achter de gerania, maar spelen een cruciale rol in economie en maatschappij. Vooralsnog wordt elk overgangsgedoe weggemoffeld en/of weggeslikt middels hormoontherapie. Dat moet anders kunnen – in ieders belang.

Ik ben Tang. Ik woon in het hoofd van Francine. Zij noemt mij haar innerlijke slavendrijver, maar ik zorg ervoor dat ze een beetje fatsoenlijk overleeft. Ik heb haar door heel wat roerige wateren heen geloodst en haar vele jaren op de toppen van haar kunnen gehouden.
Rond haar 52e was een beetje zwaaien met de zweep echter niet meer afdoende. Ze was niet meer vooruit te branden.
Dóódmoe werd ik van haar. En zij van mij, heb ik begrepen.
Dit boek is het relaas van hoe het ons vergaan is.

In de pers:
Ik was een emmer zonder bodem
a
Luisterinterview:

http://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oog-op-morgen/onderwerpen/404922-francine-oomen-stroomt-over 

a
Inkijkexemplaar:

https://issuu.com/francineoomen/docs/bladeraar_oomen_stroomt_over

a
Mijn mening: 

Geboren worden, opgroeien, puberteit, adolescentie, zwanger worden, zelf geboorte geven, overgang, menopauze… pfff, je zou van minder moe worden als je eens wat dichter bij the circle of life gaat staan. Maar dat is niet de bedoeling.

Het zwaarste gedeelte hebben we reeds gehad bij de puberteit. Sommige van ons dan toch. Dan schreeuw je van de daken dat het leven begint bij 30… en 40… en 50… maar bij die laatste groep heeft de auteur (en ik, en misschien zoveel andere vrouwen) toch enigszins wat bemerkingen.

Francine Oomen kwam gelijk met de overgang in een draaikolk van emoties en ‘mankementen’ terecht waarvan ze eerst denkt dat ze aan het dementeren is. Tot haar vriendin met haar samen aan tafel gaat zitten en alle symptomen even begint te googelen. Niets ernstigs aan de hand, ze zat ‘maar’ in de overgang.

En omdat ze met een writers block zat, kwam ze dan op het idee om een boek te tekenen en te voorzien van haar overgangservaringen. Dit boek, Oomen stroomt over, is heel herkenbaar voor de vrouw in de overgang. Soms grappig, soms bedroevend echt maar bovenal was het voor mij ook leerzaam. Bij sommige dingen had ik zelfs de link nog niet gelegd dat dit misschien door de overgang kwam.

Oomen stroomt over is heel leuk getekend, soms komt het wat druk over (maar ja, zo zijn wij vrouwen soms ook) maar de auteur heeft hier wel de nagel op de kop getikt en heeft haarfijn proberen uit te leggen waar al die rare gevoelens en vreemde denkpatronen vandaan komen.

Topideetje van je Francine, dat een duidelijke vraagbaak opgeleverd heeft.
a

Rating: 5/5
a

Oomen stroomt over koop je vanaf 28 april bij je lokale boekhandel of bij

Bol.com
Proxis.com
Ako.nl
Libris.nl
Paagman.nl
ECI.be
Standaardboekhandel.be

BlogSociety

Geld verdienen met je blog?

 

Boeklovers

Geef een reactie

