logo kramat


Kan je ontsnappen uit de tredmolen? 

Maurice

Anne-Laure Van Neer

Algemene info: 

Auteur: Anne-Laure Van Neer
Titel: Maurice
ISBN: 9789462420618
Uitgeverij: Kramat Suspense
Genre: misdaad
Pagina’s: 294
Uitgave: paperback
a

Over de auteur(s): 

Anne-Laure Van Neer (°1975) werkte in de toeristische sector als animatrice, reisorganisator en reisagente. Ze woont in Mortsel samen met haar echtgenoot, twee kinderen en drie katten.
Zes jaar geleden besloot ze haar job op te geven om schrijfster te worden.

In 2015 verscheen haar debuut Justine dat genomineerd werd voor de Knack- Hercule Poirotprijs.

Met haar pen weet ze niet alleen te boeien maar snijdt ze bovendien een onderwerp aan dat ons allen op een of andere manier aangaat en confronteert. Ze combineert dat op een pittige manier met de wereld van misdaad en recherche.

Met haar pen weet ze niet alleen te boeien maar snijdt ze bovendien een onderwerp aan dat ons allen op een of andere manier aangaat en confronteert. Ze combineert dat op een pittige manier met de wereld van misdaad en recherche.
a

Over het boek: 

Kan je ontsnappen uit de tredmolen?

‘Beloof me, Maurice, dat je ophoudt met moorden,’ zei moeder vlak voor ze stierf.
Hoewel mijn taak als Verlosser van de Mensheid nog niet volbracht was, heb ik haar mijn woord gegeven. Wat moest ik anders, zo aan haar sterfbed?

Maurice, 65 jaar en seriemoordenaar, belooft aan zijn stervende moeder om zijn roeping op te geven. Het is voorgoed gedaan om de Mensheid te bevrijden van bumperklevers, BMW-rijders en Alfa-mannetjes.
Alles verloopt volgens plan tot zijn dochter thuiskomt met een nieuwe vriend. Een Alfa.
Kan Maurice de verleiding weerstaan?

Voorproefje kan je lezen op de website van de auteur.

a
Mijn mening: 

Na het lezen van Justine was ik zó benieuwd naar Maurice. Maanden keek ik er naar uit en toen arriveerde hij met de post.
Een halve dag lag hij mij aan te staren vanaf de salontafel omdat ik mijn aandacht nog nodig had voor een ander boek. En toen hield ik het niet meer, legde het ene boek aan de kant en net zoals een blij klein kind opende ik de eerste pagina’s van Maurice.

In tegenstrijd met Justine heeft Maurice een mooie matzwarte cover met een gezichtloze man met een doornenkroon op en net zoals op de cover van Justine heeft het puntje op de i in de naam, een druppel bloed. Nu staan in mijn boekenkast de engelachtige witte Justine naast het duivelse zwarte Maurice.

Maurice heeft de pest aan mensen met een macho-gedrag of met andere woorden alfa-mannetjes. Aangezien hij zichzelf als Verlosser van het Kwaad bestempeld heeft, helpt hij ze met plezier aan hun einde.
Op het sterfbed van zijn moeder belooft hij haar dat hij nog één moord mag plegen en dan zijn fakkel moet doorgeven. Die ene laatste moord had hij reeds in gedachten maar dan komt zijn dochter op de proppen met haar vriend Lorenzo die het spreekwoordelijke gezegde van een alfa-man is. Gaat hij nu kiezen of zijn belofte verbreken?
Zijn onderzoek naar Lorenzo brengt hem in zo’n rare situaties terecht waarbij niemand spoort zoals het hoort waarbij zijn lijst nog langer wordt. Wanneer hij dreigt de pedalen te verliezen is de redding dichter dan hij vermoedt.

Net zoals Justine niet echt onder de categorie van thriller viel, is dit met Maurice ook zo het geval. Maar dit wisten jullie waarschijnlijk al wel.
Leuk entertainment, de meest maffe gedachtengangen en personages die eigenlijk één voor één in de psychiatrie terecht horen. Als je Anne-Laure een beetje volgt op haar facebookpagina weet je dat je je sowieso mag verwachten aan de meest verwarrende maar ook meest hilarische gedachten. Deze gebruikt ze ook in het verhaal van Maurice.

Waarbij Justine meer op het moordgedrag speelde, is Maurice meer op het psychologische aspect gefocust. Twee uitersten, net zoals de covers maar waarbij ik na Justine toch een beetje op mijn honger bleef zitten omdat ik meer die schrijfstijl in gedachten had. Verkeerd gedacht van mij dus.
Toch blijf ik fan van Anne-Laure want ik weet dat ze mij met een volgend boek waarschijnlijk weer blij zal verrassen.
a

Rating: 3,5/5

 

Maurice kan je kopen bij je lokale boekhandel of bij

Kramat.be
Bol.com
Ako.nl
Bruna.nl
Boekenwereld.nl
Libris.nl
ECI.be
Standaardboekhandel.be

BlogSociety

Geld verdienen met je blog?

Geef een reactie

