Manteau-logo

Debuut

De brulaap

Christophe Bell

© Thomas Sweertvaegher

Algemene info:

Auteur: Christophe Bell
Titel: De brulaap
ISBN: 9789022333532
Uitgeverij: Manteau
Genre: literaire fictie
Uitgave: hardcover
Pagina’s: 196
a

Over de auteur:

Christophe Bell (°1989) woont en werkt in Antwerpen. Hij studeerde sociologie, politieke wetenschappen en journalistiek. Hij is deeltijds barman, deeltijds journalist.

De Brulaap is zijn debuut.
a

Over het boek:

‘Mijn gedachten zijn de eilanden waartussen ik zit, de eilanden waartussen ik zit zijn mijn gedachten. Bij het wakker worden, een moment tussen het onderbewustzijn en het bewustzijn, in die seconden waarin dromen geen dromen meer zijn, maar ook nog geen gedachten: zijn gezicht, niet lachend, niet huilend, niet lief of kwaad. Een gezicht waartegen onmogelijk op te boksen valt.’ De tekst is een relaas van de tijd onder kameraden die aan deze gebeurtenis voorafging, maar vooral van hoe het leven verder gaat nadat het gestopt is.

De verteller onderzoekt in De brulaap hoe doden verder leven en het sterven dat overleven vaak impliceert. De poëtische zinnen bezweren een lot dat enkel door de literatuur geplaatst kan worden. Een desolate reconstructie van een gouden ‘destijds’; een wanhopig samenpuzzelen van herinneringen aan een tijdperk waarna alleen nog diepe existentiële eenzaamheid tastbaar is. Zelden liet een auteur een scherpere landkaart achter van de door de lezer te bewandelen weg. Zelden was die tegelijk raadselachtiger.

Wat ik hier plaats, op lange boulevards en over moeilijk begaanbare bergpaden, wat hiervan is waarheid? Wat overvalt mij ten onrechte, waardoor ik ter plekke blijf stilstaan, in deze stoel wordt neergedrukt? Wat zijn eigen spinsels of niet uitgekomen wensen, knik ik ja of schud ik nee? Wat herinnering ik mij, dat vandaag zo diep snijdt, gewet mes? Wat ontbreekt in mij, dat mij nu langzaam doodt? Wat wenst mij kwaad toe laat mij dansen meanderen schipperen tussen dit iets en de schaduw ervan?
Kun je iets wensen in het verleden?
– Uit De brulaap

a
Leesfragment:

http://www.wpg.be/leesfragment-de-brulaap/

Christophe Bell staat voor intens schrijverschap. Bij moment herinnert hij aan de jonge Jeroen Brouwers, maar veel vaker nog is zijn geluid nieuw en eigentijds. – Karel Dierickx (uitgever)

a
Mijn mening:

Een fantastisch mooie, pikzwarte cover met een even prachtige donkere labrador op. Een boek met maar één zinnetje op de achterflap is de start van een gitzwart verhaal over een zevenentwintigjarige kerel.
De hersenspinselen – nee mijmeringen – van een verwarde of getormenteerde geest uitgespreidt op de bank van een psychiater is volgens mij een te lange titel voor dit boek en heeft de auteur dan maar gekozen voor De brulaap.
Deze titel refereert aan een totemnaam van een scoutsjongen. Tijdens het zeer aandachtig lezen bekruipt me het gevoel of er iets traumatisch gebeurd is met het hoofdpersonage, wat dit verhaal toch een zwarte keerzijde geeft.

Enerzijds onsamenhangend, anderzijds een mix van proza en literatuur, bijna lyrisch.
Geïntrigeerd, afgestoten en tegelijkertijd gefascineerd was ik door een verhaal dat zoals bij touwtrekken je langzaam binnenhaalt om je vervolgens te laten vallen.

Wij waren veertien… aan ons kon niet geraakt worden.

a
Rating: 4/5

De brulaap koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Bol.com
Ako.nl
Bruna.nl
ECI.nl
Libris.nl

BlogSociety

Geld verdienen met je blog?

Geef een reactie

