L-Marmer

#voorleesweek 2017

Opilopi

Clinty Thuijls

clinty_thuijls

Algemene info:

Auteur: Clinty Thuijls
Titel: Opilopi
Geïllustreerd door: Argibald
ISBN: 9789460683190
Uitgeverij: Marmer
Genre: voorleesboek/vanaf 4 jaar
Uitgave: hardcover
Pagina’s: 93
a

Over de auteur:

Clinty Thuijls is actrice en schrijft scenario’s voor onder andere Sesamstraat en Het Sinterklaasjournaal.

Website: http://www.clintythuijls.nl/home/
Facebookpagina van Opilopi

De tekeningen in Opilopi zijn gemaakt door cartoonist Argibald (1981). Hij maakt cartoons en illustraties op aquarelpapier met kroontjespen en inkt. Zijn werk verscheen onder meer in de Humo, Propria Cures, en digitaal op De Speld en Oneworld.
a

Over het boek:

Elk weekend gaat Sjef logeren bij zijn opa Pie. Ze vervelen zich geen moment. Ze snoeien de planten, plukken bramen en gaan een stuk fietsen. Of ze maken jam, repareren dingen in huis en timmeren vogelhuisjes. Ze praten ook graag over poep, wormen en snot. Van opa mag altijd net een beetje meer dan van mama. Samen halen ze geintjes uit en lachen ze iets te hard om elkaars moppen.

Kinderen laten lachen is een moeilijk vak. Maar Clinty krijgt het met dit boek voor elkaar. Daar ben ik best jaloers op. – Jochem Myjer

Annie M.G. Schmidt wist hoe ze onbeschaamd háár tijd kon beschrijven en Clinty Thuijls doet dat met de onze. – Aart Staartjes

Toen mijn zoon zes was, vroeg hij steeds om “verhalen uit mijn mond”. Hij wilde dat ik verhalen voor hem verzon die een beetje vies waren, een tikkie stout en af en toe spannend. Ze mochten niet te lang duren en er moest een grap in. Boven alles wilde hij dat de verhalen over hemzelf gingen. De avonturen van Sjef en Opilopi werden zo’n groot succes bij mijn zoon en zijn vriendjes dat ik ze heb gebundeld tot dit boek: Opilopi. – Clinty Thuijls

a
Mijn mening:

Opilopi is de roepnaam van opa Pie. Hij is de grootvader van Sjef en Mina. Ieder weekend gaat Sjef bij zijn grootouders logeren en wees maar zeker dat ze zich geen enkele keer vervelen.

Opilopi is een amusant boek met korte hoofdstukjes dat ideaal is om ’s avonds voor bed gaan voor te lezen. De grappige streken en moppen zijn hartverwarmend en laten me terug hunkeren naar mijn kindertijd. Zelf heb ik nooit het plezier gehad om een grootvader te kennen, maar mijn ‘moemoe’ compenseerde het voldoende.
En dat is toch wat een kind nodig heeft, een warm nest waar het zichzelf kan zijn en soms kwajongensstreken kan uithalen.

Clinty Thuijls schrijft scenario’s voor Sesamstraat en haar onvervalste schrijfstijl straalt in Opilopi door. Iets waar kinderen onvoorstelbaar mee kunnen lachen zoals poepen en scheten laten, gebruikt de auteur gewillig in dit leuke kinderboek en laat je als volwassen lezer met een glimlach achter en de kleine luisteraar schaterend van het lachen.
a

Rating: 4/5

Boeklovers

Koop bij bol.com

Geld verdienen met je blog?

SALE, tot 70% korting

Geef een reactie

