l-watervis


Dichtbundel

Misschien moet alles eerst op tekening hersteld

Alja Spaan

Algemene info:

Auteur: Alja Spaan
Titel: Misschien moet alles eerst op tekening hersteld
ISBN: 9789490035075
Uitgeverij: Watervis
Genre: dichtbundel
Uitgave: paperback
Pagina’s: 76
a

Over de auteur:

Alja Spaan (Sint Pancras, 1957) schrijft vanaf haar elfde, zowel poëzie als proza. Ze houdt zich bezig met kunst-, film- en poëzieprojecten en is redacteur van het e-zine over poëzie Meander. Ze behaalde de tweede plaats bij de Turing Gedichtenwedstrijd 2014. Haar werk is verschenen in uiteenlopende publicaties, waaronder De Revisor.

Alja Spaan woont en werkt in Alkmaar. Op haar blog aljaspaan.nl publiceert ze dagelijks nieuwe gedichten.
a

Over het boek:

De gedichten van Alja Spaan zijn toegankelijk maar verre van eenduidig. In deze krachtige, volstrekt on-sentimentele bundel, vol terugblikken op de kinderjaren in het dorp van herkomst, zijn haar zinnen rijk en vloeiend, ze slepen ons mee.

De bundel Misschien moet alles eerst op tekening hersteld vormt haar eigenlijke, volwaardige debuut als dichter.

Terwijl het dorp me probeert te omarmen, met
dunne grijze takken en zwarte vogels

en veel zangerige gesprekken bij de vrijdagse
viskar, kotst de stad me uit.

Straten breken zich op, gebouwen verdwijnen
van hun vaste hoek, bewoners

geven niet thuis. Mijn hakken scherpen zich
aan haar straten, mijn fiets valt

voorbij het rek. Oliebollen lokken reizigers
uit hun treinen, de wind waait

voorbij de kerk, glas ligt gebroken naast een
auto, een stuurse man noteert.

De vrouw met de hondjes loopt dezelfde route
alleen dit keer ziet ze me niet.

a
Mijn mening:

76 pagina’s, gevuld met 55 gedichten, mooi onderverdeeld in 4 hoofdstukken genaamd Opnieuw is de stilte oorverdovend – Alle portretten zijn levend geworden – Kokette neigingen – Ze is altijd nog bereikbaar, nemen de liefhebbers van poëzie mee op een reis door deze dichtbundel. Een reis van gevoelens, een reis door zintuigen.

Wat zou ik graag de kunst van poëzie beter begrijpen! Is het mijn ongeduld of mijn realiteitszin of iets anders dat mij de mooiheid van deze kleine zinspelingen niet laten zien, ik weet het niet.

Verschillende malen heb ik het genre proberen te lezen, soms hardop, soms in mezelf. Soms kap ik de zinnen in stukken, soms lees ik ze achter elkaar, maar steeds sta ik met mijn mond vol tanden en denk Wat zie ik nu niet wat anderen wel zien in deze woordenstructuur.

Ik ga er verder niet over wakker liggen want daar gaat ook geen wetenschap uit komen. Graag laat ik de beoordeling aan poëzieliefhebbers na, die dit bundeltje op kracht en mooiheid zullen waarderen.
En misschien ooit, als ik oud en grijs ben, komen mijn jaren van verstand en lees ik het ene gedicht na het andere…

Maar ondertussen wijs ik jullie graag op dit werk van Alja Spaan en hoop dat er geïnteresseerden aangesproken worden om naar de komende presentatie van Misschien moet alles eerst op tekening hersteld te gaan luisteren.

a
Presentatie op gedichtendag

Donderdag 26 januari bij boekhandel Feijn, Laat 47, Alkmaar.
Loop de kans niet mis op een gesigneerd exemplaar!
Aanvang 19.00 uur.
Toegang vrij.
Met dichter Jan Kal en troubadour Bert Van Baar

Boeklovers

Geld verdienen met uw site

SALE, tot 70% korting

Geef een reactie

