l-stillinovi

Thrillzone leesclub

De verdwijning van Bernard O.

John Brosens

john-brosens

Algemene info:

Auteur: John Brosens
Titel: De verdwijning van Bernard O.
ISBN: 9789078094913
Uitgeverij: Stillinovi
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback
Pagina’s: 282
a

Over de auteur:

John Brosens (Vlissingen, 1946) is een Nederlandse schrijver van onder andere thrillers, kinder- en jeugdboeken. Af en toe publiceert hij poëzie onder het pseudoniem Adriaan Broos. Vanaf 2002 is hij fulltime auteur; daarvoor werkte hij in het onderwijs als onderwijzer, docent engels en remedial teacher. Vanaf 2013 schrijft hij scenario’s voor korte films.

In 1998 verscheen zijn eerste jeugdroman, Door De Duistere Diepten, een fantasy-achtig verhaal dat weliswaar goede kritieken oogstte maar geen spectaculaire oplagen opleverde. Na de tweede druk werd het uitverkocht verklaard.

De historische jeugdroman Koers Pal Noord werd in 2008 genomineerd voor de Thea Beckmanprijs. Zijn jeugdboek Donna Deletia, Wegtoverheks ontving de Lecticus Luisterboekenprijs 2008. Bloedbroeder1618, gebaseerd op een ware gebeurtenis, werd genomineerd voor de Zeeuwse Boekenprijs 2015 en sleepte daar de Accolade Beste Jeugdboek uit het vuur.
a

Over het boek:

Gevierd architect Bernard Overgauw leeft zoals hij werkt: volgens strakke lijnen, volmaakte Mondriaanse vlakken en foutloos gecalculeerde besluiten. Maar verontrustende dromen verzieken zijn rust en op zekere dag volgt hij onberedeneerd een spontane ingeving. Vanaf dat moment wankelt zijn geordend bestaan.
Met echtgenote Carin, senior intercedent bij een uitzendbureau, trekt hij zich terug op een B&B-adres in een gehucht op het Friese platteland; het is hard nodig dat zij zich bezinnen op hun vastgelopen relatie.
Dan bedenkt Bernard de perfecte oplossing om alle problemen uit de wereld te helpen. Een waterdicht plan met noodlottige gevolgen.

In een uitgebalanceerd emotioneel gekleurd verhaal weet Brosens de individuele gevoelens en emoties om te buigen naar een allesomvattende, strakke spanningslijn. – Cees van Rhienen – ThrillZone

John Brosens laat in De verdwijning van Bernard O. op gemoedelijke toon de verschrikkelijkste dingen gebeuren in een surrealistisch dorp in Fryslân. – Anna Bakker – Hebban/Crimezone

a
Mijn mening:

Een mooie oranje cover met de titel De verdwijning van Bernard O. die langzaam verdwijnt, sprak in eerste instantie niet tot mijn verbeelding.
Achterflaptekst zei me ook niet heel veel buiten dat ik me afvroeg wat ik van het woord mondriaanse moest denken in het geheel van een thriller. Dit had me een beetje uit balans gebracht. Achteraf bekeken vond ik het wel een goede woordkeuze.
Dus nee, niks voor mij. Op aanraden van een andere thrillerliefhebber heb ik me dan toch laten overhalen om dit boek te proberen. En ik kan het niet genoeg herhalen, beoordeel de binnenkant nooit op de buitenkant, want vaak kom je bedrogen over.

Zo begon ik in het verhaal van Bernard Overgauw en zijn vrouw Carin Renaldia die een beetje sleur op het huwelijk hebben en met een mini-tripje misschien antwoorden vinden hoe het verder moet.
Voorafgaand maakt Bernard kennis met een louche type waar hij een notitieboekje van ontvreemd, gewoon voor de fun, dat verstrekkende gevolgen gaat krijgen in het verhaal.
Lijkt me in eerste instantie een duf verhaal, maar daar maakt de auteur snel komaf mee als er in het ‘vakantie’dorpje Moerum allerlei rare dingen gebeuren.
In een sneltreinvaart ben je snel pakweg 200 pagina’s verder en denk je dit kan echt niet. Dit is bijna weggelopen uit een horrorfilm. Maar geen paniek, geen expliciete scènes voor de meer gevoelige lezers.

Het eerste boek van John Brosens dat ik lees en direct een knaller.
Goed uitgewerkt plot, gure personages die me aan een stel hillbillies deden denken, goed ontwikkelde personages.
Zeer leuke schrijfstijl dat dan weer doorwerkt op het leesplezier én een verhaal dat ik totaal niet had verwacht. Niets wordt te vroeg bekendgemaakt en alle gebeurtenissen linken mooi aan elkaar.
Een zeer geloofwaardig verhaal waarvan ik hoop dat de auteur dit boek niet als iets eenmalig gaat beschouwen maar naast zijn historische en jeugdboeken, zich soms ook nog eens waagt aan een andere thriller.

Een geloofwaardige psychologische thriller waarvan ik er nog meer wil lezen!a

Rating: 4/5

Boeklovers

Bekijk op bol.com

Geld verdienen met je blog?

SALE, tot 70% korting

Geef een reactie

