karakter_uitgevers_logo


Debuut van een boekrecensente

Dochters van anderen

Amy Gentry

amy-gentry

Amy Gentry is een boekrecensent voor de Chicago Tribune. Haar werk verscheen eerder in Salon, LA Review of Books en Best Food Writing of 2014.

Dochters van anderen is haar eerste literaire thriller.

Een avond als alle andere eindigt voor de familie Whitaker in een afschuwelijke nachtmerrie: hun oudste dochter Julie wordt met een mes op haar keel vanuit haar eigen kamer ontvoerd terwijl de rest van de familie ligt te slapen. Haar jongere zus is de enige getuige, maar kan niets anders doen dan hulpeloos toekijken en zich verstoppen in een kast uit angst voor de gewapende, gestoorde indringer.

Deze tragedie betekent bijna het einde van de familie maar uiteindelijk brengt het hen dichter bij elkaar. Gedachten over wat Julie heeft moeten doorstaan, zijn nauwelijks te verdragen voor de geschokte achterblijvers. Hoe kun je je nog veilig voelen in je eigen huis na zo’n afschuwelijke ontvoering die alles verandert?

Dan gebeurt er op een nacht, acht jaar later, het ondenkbare: de deurbel gaat en als er open wordt gedaan, staat Julie voor de deur. Haar veilige thuiskomst lijkt een wonder en de familie is buiten zichzelf van vreugde. Maar Anna, de moeder van Julie, heeft diep in haar hart bedenkingen. Als een voormalig detective contact met haar opneemt, begint de zware zoektocht van Anna naar de waarheid over de vrouw van zie ze niets liever wilt dan dat het echt haar dochter is.

Het eerste wat ik zie is haar lichte haar, dat wordt beschenen door de felroze, vervuilde gloed van de zonsondergang in Houston.
Dan haar gezicht: asgrauwe huid strak over brede jukbeenderen gespannen die met een rode blos bedekt zijn, waardoor de donkere wallen onder haar diep verzonken ogen extra opvallen. Haar gezicht ziet er zowel jong als oud uit. Ze draagt een versleten spijkerbroek met gaten op de knieën en een T-shirt. Ze doet haar mond open om iets te zeggen en ik zie dat ze blootsvoets is.
Ze heeft iets vertrouwds, maar mijn hele lichaam lijkt te zijn versmolten met mijn omgeving, mijn brein opnieuw bedraad zodat het blind om zich heen tast en de zintuiglijke informatie nutteloos overal tegenaan botst, op zoek naar een aansluitpunt. Haar. Ogen. Jong. Blootsvoets.
Haar ogen worden groter en de kleur trekt weg uit haar gezicht.
Ik steek mijn handen uit, de palmen naar voren, de vingers wijd gespreid als om me te beschermen tegen de nucleaire zonsondergang, of alsof ik op het punt sta te vallen, maar het meisje op de veranda is degene die valt. Haar knieën begeven het en terwijl plukken blond haar tijdens haar val in de azaleastruik verstrikt raken, zakt ze netjes opgevouwen op de mat in elkaar.
Ik open mijn mond en vermoed dat ik Tom roep, al hoor ik mezelf niet omdat mijn brein nog steeds verblind wordt door de ondergaande zon die van haar gezicht terugkaatst. Hij komt van achteren naar me toe rennen, staat even stil en stormt dan door de deuropening. Als ik weer kijk, is het meisje bijna helemaal in zijn armen verdwenen en worden de lussen en klitten in haar haren haast fijngeknepen tussen zijn vingers terwijl hij haar tegen zijn borst gedrukt houdt en heen en weer wiegt.
‘Julie, Julie, Julie,’ snikt hij, als het koor uit de nachtmerries waarvan ik nu weet dat ze nooit zijn opgehouden, maar zich acht jaar lang elke nacht en misschien ook wel elke dag weer hebben afgespeeld, in een constante stroom die ik gewoon verkozen heb te negeren.
Wanneer ik Jane stokstijf in de gang zie staan, wordt er in mijn hoofd eindelijk een knop omgezet. ‘Bel het alarmnummer,’ weet ik uit te brengen. ‘Zeg dat we een ambulance nodig hebben.’ Tegen Tom, die vreemde, dierlijke geluiden maakt die ik ook in mijn dromen heb gehoord, zeg ik: ‘Breng haar naar binnen.’
En daarmee is het ergst denkbare zomaar ongedaan gemaakt. Julie is thuis.

ISBN 9789045211695 – paperback – 320 pagina’s – Uitgegeven door Uitgeverij Karakter – Verschijnt 17 januari 2017 –
Prijs: 19,99 €

Boeklovers

Reserveer bij bol.com

Geld verdienen met uw site?

SALE, tot 70% korting

Geef een reactie

