De-Geus-264x189Meer dan een fotoboek: de beelden, de verhalen, haar drijfveren

Duizend ogen

Marielle van Uitert

marielle-van-uitert

Algemene info: 

Auteur: Marielle van Uitert
Titel: Duizend ogen
ISBN: 9789044538076
Uitgeverij: De Geus
Genre: non-fictie
Pagina’s: 416
Uitgave: paperback
a

Over de auteur(s): 

Marielle van Uitert (1973) is documentair fotografe. Vanaf 2008 maakt ze reportages vanuit verschillende conflictgebieden, waaronder Irak, Syrië, Afghanistan, de Gazastrook en El Salvador.

Van Uiterts werk werd onder meer bekroond met de Zilveren Camera 2015 (categorie buitenland, documentair) en de Italiaanse IntimaLente-prijs 2015 voor visuele etnografie.
a
a

Over het boek: 

Soms ontmoet je mensen die je inspireren, die het verschil maken. Zo iemand is Marielle van Uitert. Ze trekt bij 61 graden door de woestijn met een kogelwerend vest en zoekt de strijders op. Ze woont twee weken samen met kindbruiden om hun situatie te begrijpen. Ze verdiept zich in het leven en de toekomst van vrouwen die slachtoffer waren van zoutzuuraanvallen. Ze kijkt de dood in de ogen in Syrië, vraagt zich af waarom ze doet wat ze doet en gaat door.

Want altijd en overal is er die gedrevenheid om mensen in conflictsituaties een gezicht te geven. Marielle is niet een fotografe die zich verschuilt achter de camera, afdrukt en verdwijnt. Ze gebruikt de camera om contact te maken, verder te kijken dan naar wat zich aan de oppervlakte aandient; de mens en de hoop centraal te stellen en de angst geen kans te geven.

foto1

Uit het niets doemen twee pickups op, volgeladen met zwaar bewapende strijders. In een reflex haal ik mijn GoPro van mijn helm en stop ik mijn memorycards in mijn bh. Onze chauffeur wordt hardhandig uit de auto getrokken. Niemand zegt een woord. Ik maak het portier open, ik wil hier weg. Als ik echter in de loop van een geweer kijk, sluit ik toch maar het portier. Irene, de journalist die met me mee is, roept alsmaar: “We worden ontvoerd, we worden onthoofd”. Mijn lichaam begint hevig te trillen en ik zeg dat ze haar mond moet houden. Ik verkeer in mijn eigen wereld en denk aan mijn ouders en mijn vriendin. Zij weten niet eens dat ik in Aleppo ben. Is dit het allemaal waard geweest?

a
Mijn mening:

In het prachtige fotoboek Duizend ogen neemt fotografe Marielle van Uitert je mee naar verschillende oorlogsgebieden.
Met haar foto’s legt ze de focus op het menselijke. Tussen alle miserie en bloedvergieten weet ze met haar camera ook de kleine geneugten van de bevolking vast te leggen, zoals de liefde van een soldaat voor zijn vriendin/vrouw of schaterlachen tijdens een zwempartij. Anderzijds laat ze je ook de minder positieve kant van de oorlog zien zoals gewonden en ontbering, maar steeds op een menselijke manier.

Ieder hoofdstuk wordt voorafgegaan door een stukje geschiedenis van de streek en wie er op die welbepaalde plaats de plak zwaait.
Maar ook komen er mensen aan het woord die er de dagelijkse terreur meemaken en met welke trauma’s ze geconfronteerd worden.

fotomo1_3Woorden schieten te kort bij het zien van deze foto’s waarbij je waarempel door “duizend ogen” aangekeken wordt. Ieder paar ogen dat een eigen verhaal kan vertellen maar door Marielle van Uitert voor eeuwig is vastgelegd met haar camera.
Of het nu om de kindbruiden van Kaboel gaat of gangoorlogen in El Salvador, of het nu gaat over de moedjahedien, Al-Quada of de Taliban, de beelden spreken voor zichzelf.

Een uitermate zeer mooi en boeiend boek voor iedereen die een beetje begaan is met zijn medemens en de tragedie achter elke foto ziet die de auteur, met gevaar voor haar eigen leven, voor ons heeft samengebundeld.

Farc Colombia, foto Marielle van Uitert uit Vught

Marielle heeft een uitzonderlijk scherp oog voor wat een gewapend conflict zo indringend maakt. Niet de directe gruwelen, niet zozeer het actuele verdriet. Maar omdat ze dicht op de huid van deze mensen werkt, voelt ze de kracht van hen die doorgaan en moeten leven met wat ze hebben meegemaakt. Daardoor kan ze als geen ander in één krachtig en ontroerend beeld de soms buitengewoon schrijnende werkelijkheid vangen. – Eric Corton

Ik wil meer laten zien dan de gebeurtenis: het verhaal achter de beelden. Het gaat mij om de positiviteit, de innerlijke kracht van mensen, de hoopvolle verhalen. Het verschil tussen goed en kwaad is niet zwart-wit, maar genuanceerd. – Marielle van Uitert

a
Rating
: 5/5

Wil je dit boek nog voor de feestdagen in huis?

Boeklovers

Geef een reactie

