atlas-contact

Iedere blik vertelt een verhaal – over macht, liefde en ondergang

Het gezicht van een wereldrijk

Simon Schama

simon-schama

Simon Schama (1945) doceerde geschiedenis in Cambridge, Oxford en Harvard. Hij is hoogleraar geschiedenis en kunstgeschiedenis aan Columbia University in New York. Zijn wereldwijde doorbraak kwam er met Overvloed en onbehagen. Een lange reeks voortreffelijke geschiedenisboeken volgde, waaronder de klassiekers De ogen van Rembrandt, De kracht van kunst en De geschiedenis van de Joden.

Wie een gezicht vastlegt, legt de geschiedenis vast, zo is de overtuiging van Simon Schama. De manier waarop Churchill ruziede met zijn schilder zegt iets over de politieke verhoudingen na de Tweede Wereldoorlog.

Dat John Lennon werd doodgeschoten een paar uur nadat hij in foetushouding was gefotografeerd door Annie Leibovitz, is een wonderlijk wrede speling van het lot. En de plaatjes van Charlie Chaplin of George Bernard Shaw die je bij een pakje sigaretten kreeg, zeggen iets over het begrip roem, dat steeds meer verschijningsvormen kreeg.

Schama kijkt met liefde en aandacht naar schilderijen en foto’s uit de afgelopen eeuwen. Hij leest er de karakters in: daadkracht, dromerigheid, passiviteit, frustratie, irritatie. Zijn vertelling over Groot-Brittannië aan de hand van portretten ontstijgt de geschiedenis: zijn verhalen worden meesterwerkjes over menselijke emotie en menselijk handelen. Hij beweegt zich met zijn vertrouwde virtuoze stijl tussen kunst en geschiedenis om te laten zien hoe mensen leven met macht, liefde, roem – en ondergang. Zo geeft hij een uniek beeld van een wereldrijk.

Het idee om de geschiedenis te beschrijven aan de hand van portretten is perfect: de geportretteerden worden op verbluffende wijze tot leven gebracht. – The Observer

Schama is een boeiende verteller en maakt van twee dimensies drie. Hij schildert de geportretteerden en de makers als mensen van vlees en bloed. ***** – NRC Handelsblad

Het boek is een festijn. Schama is een acquired taste – de ronkende toon, de duizeligmakende eruditie. Hier is hij in bloedvorm. De informatie is goed gedoseerd, de personages zijn interessant, de grappen on the nail, de verteltoon filmisch. Zelden zal er over de Britse portretkunst geschreven zijn met zulk verteltalent, met zo’n timmermansoog voor het componeren van een verhaal. **** – Stefan Kuiper, De Volkskrant

ISBN 9789045028057 – paperback met flappen – 606 pagina’s – Verschijnt 4 november 2016 – Uitgegeven door Atlas Contact – Prijs: 39,99 €


Boeklovers

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s