logo-lannoo

 

Wie niet weg is

Piet Baete

piet-baete

Algemene info: 

Auteur: Piet Baete
Titel: Wie niet weg is
ISBN: 9789401437394
Uitgeverij: Lannoo
Genre: roman
Pagina’s: 236
Uitgave: e-book
a

Over de auteur(s): 

Piet Baete (1978) werd in Oostende geboren. Hij studeerde Germaanse talen aan de Katholieke Universiteit van Leuven Leuven. Daarna trok hij naar de Verenigde Staten voor studies scenarioschrijver aan de UCLA ( Los Angeles). Hij heeft al scenariowerk voor film en tv op z’n actief. Zo schreef hij al mee aan de tv-series Team Spirit en Aspe. Baete brengt regelmatig tijd door in Parijs.

Dromen van de dood (2008) is zijn eerste psychologische thriller.
a

Over het boek: 

Durf jij alles achter te laten in de hoop dat het vanzelf weer goed komt?

Hier, in al mijn eenzaamheid, heers ik over al mijn verliezen. Nooit heb ik meer geleefd, meer uitgekeken naar alles wat ik nog kwijt zal raken. Tot ik helemaal alleen, in de steek gelaten door iedereen die me zou beschermen, schaakmat sta en de essentie proef. En plots besef: daar draait het om. Ik snap het helemaal. Daar draait het om.

Tristan werkt als podiumbouwer voor een band. Hij reist de wereld rond en leeft in een droom. Maar zijn verleden laat hem niet los. Hij wordt heen­en­weer geslingerd tussen vele emoties. Onderweg van ontmoeting naar ontmoeting komt Tristan eindelijk tot leven en omarmt hij de pijn en het grote verdriet die deel uitmaken van zijn bestaan.

a
Mijn mening: 

Wie niet weg is is voor mij een eerste kennismaking met Piet Baete.
Cover is heel mooi maar zette me op het verkeerde been qua verhaal omdat deze thrillerachtig aandoet (ofwel zie ik overal thrillers in).
Na een moeizame start en het herlezen van de korte inhoud heb ik mijn denkwijze aangepast en las dit boek zeer vlot.

Wie niet weg is gaat over Tristan, in de eerste plaats, en Clarisse. Samen besluiten ze (eigenlijk alleen Clarisse) ieder hun eigen weg te gaan en misschien dat ze elkaar in de toekomst nog wel eens terug vinden.
Dit is een eerste gegeven in het verhaal dat zeer suggestief overkomt.
In zijn zoektocht naar Clarisse komt Tristan verscheidene mensen (vrouwelijk en mannelijk) tegen die hem ieder op zijn/haar eigen manier terug zijn leven op de rails probeert te krijgen. Het meest aangename vond ik Magnus.

De kans bestaat dat we elkaar ooit hebben ontmoet. Het is echt heel goed mogelijk dat we elkaar ooit voorbij zijn gelopen of zijn gekruist in een straat, of dat we elkaar toevallig hebben aangeraakt in de metro, schouder tegen schouder, zoiets. Alleen hebben we nooit gepraat, jij en ik. Ik heb je nooit gevraagd hoe het met je gaat en omgekeerd heb jij dat ook niet gedaan. Het maakt ook niet uit, dat is nu eenmaal wat mensen doen, of niet doen, hangt er van af hoe je ’t bekijkt. Maar stel dat het wél was gebeurd, dat we op één of andere manier aan de praat waren geraakt, dan zou ik je zeker over Clarisse hebben verteld.

Veel metaforen en overdenkingen gaven me bij het lezen het gevoel of ik op de bank bij de psycholoog lag.
Eens je de sleutel tot dit verhaal krijgt, valt alles op zijn plaats en kan er alleen maar van verwerking sprake zijn.
Voor sommige lezers zal dit een zeer sterk verhaal zijn, anderen zullen het als saai typeren. Voor mij is het zeker het overdenken en een 3,5 sterren waard. En een overlezen…
a

Rating: 3,5/5
a

Boeklovers

Geef een reactie

