l-maven-publishing

Het krasse breindieet

Preston Estep

Mieke Wijnants

 Recensie van Mieke Wijnants
a
a
a
a

a
Algemene info:
Auteur: Preston Estep
Titel: Het krasse breindieet
Originele titel: The Mindspan Diet: Reduce Alzheimer’s Risk, Minimize Memory Loss, and Keep Your Brain Young
Vertaald door: Ingrid B. Ottevanger
ISBN: 9789492493002
Uitgeverij: Maven Publishing
Genre: non-fictie
Uitgave: paperback
Pagina’s: 359
a

Over de auteur:

Preston Estep is Director of Gerontology bij het Harvard Personal Genome Project. Daarnaast is hij medeoprichter en adviseur van meerdere biomedische start-ups en non-profitorganisaties.              

Hij is oprichter en Chief Scientific Officer van Veritas Genetics en voorzitter van de Mind First Foundation een organisatie voor geestelijke gezondheid die hij samen met professoren van Harvard Medical School oprichtte.
a

Over het boek:

We worden tegenwoordig ouder dan ooit. Maar wat is dat waard als we niet onze kwaliteit van denken kunnen behouden? Goed nieuws: met het juiste dieet kun je je kans op alzheimer en geheugenverlies verkleinen en je brein langer gezond houden.

Harvard-geneticus en voedingsexpert Preston Estep komt met een baanbrekend nieuw wetenschappelijk perspectief op eten en het ouder wordende brein. Voor het prestigieuze Personal Genome Project (PGP) bestudeerde hij de gewoonten en voedingspatronen van mensen uit verschillende landen en culturen. Wat blijkt: als je boven de veertig bent, heeft je brein andere behoeften dan toen je jonger was.

Veel populaire diëten en voedingsadviezen zijn afkomstig uit de sportwereld en zijn bedoeld voor een jonge doelgroep. Esteps onderzoek resulteert in voedingsadviezen die vaak lijnrecht tegen die populaire diëten ingaan. In plaats van volkoren, biologisch of rauw voedsel, blijken op latere leeftijd bijvoorbeeld bewerkte granen juist gezond voor je. En de immens populaire antioxidanten kun je na je veertigste beter vermijden, vanwege het hoge ijzergehalte. En het allerleukste: een glas alcohol per dag blijkt nog steeds uitstekend!

In Het krasse breindieet legt Estep uit hoe je je brein na je veertigste in topconditie houdt en zo de kans op dementie, Parkinson en andere vormen van hersenafbraak verkleint. Daarnaast geeft hij praktische tips voor het onderhouden van je brein en voegt hij tientallen makkelijke (en lekkere) recepten toe om je op weg te helpen.
a

De mening van Mieke over dit boek:

De uitstraling van het boek in het algemeen:
Op de witte cover prijkt een rode kool, vork en mes wat meteen weergeeft dat het over eten gaat en de tekst: Verklein de kans op alzheimer, beperk geheugenverlies en houd je brein langer gezond.
Op de eerste bladzijde staat te lezen: Voor mijn geweldige familie, waarin iedereen de gevolgen van dementie uit de eerste hand kent, en vooral mijn collega’s, die met grote vastberadenheid op zoek zijn naar maximale mindspan.
Kortom het nodigt uit tot eten, lezen en meer weten. Maakt nieuwsgierig.

De inhoud:
Indeling van het boek: zeer overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

Inhoud:
Inleiding: Daarin vertelt de auteur waarom hij dit boek heeft geschreven. Hij is van mening, dat een paar zaken met elkaar in verband staan. Dat de geest en de herinneringen van mensen – de basis voor al hun gedachten en wijsheid, gevoelens en relaties – de kostbaarste schatten voor hen zijn en dementie de grootste bedreiging.Dit wordt verder uitgelegd. Tevens legt de auteur uit hoe je dit boek kunt gebruiken.
Deel 1: Mindspan: De basisprincipes
Deel 2: De leiding nemen
Deel 3: Alles onder controle met het krasse –breindieet
Recepten: Voor-ontbijt, Ontbijt, Salades en voorgerechten, Soep en stoofschotel, Sandwiches en makkelijke hapjes, Groenten, Rijst, pasta en gerst, Vis, vlees en tofoe, Desserts, Tussendoortjes, Brood en focaccia en zelfgemaakte basisproducten.
Tot slot volgt een woord van dank, noten en
Bijlage A: Materiaal over Alzheimer en dementie.
Bijlage B: Aanbevolen genetische tests en biomarkertests
Bijlage C: Vlees en vis rijk en arm aan ijzer met tabel.
Bijlage D: Omegavetten van granen en veel voorkomende oliesoorten met tabel.
Spiekbriefje: Krasse breindieet.
Spiekbriefje: Wat je moet eten.
En het laatst: Over de auteur.

tips-om-messcherp-oud-te-worden-298x300

De recepten worden duidelijk en eenvoudig beschreven of het nu gaat om eenpersoonsgerechten, 4 of 6. Dit maakt de recepten geschikt voor iedereen. De gerechten zijn vergeleken met en gebaseerd op de Aziatische cultuur (voornamelijk Japans) en verenigd met de westerse eetgewoonten. Zo kom je b.v. gerechten tegen van boerenkool, kropsla, spinazie, soep, aubergine, Griekse aardappelen, pastasalades, rijst, peulvruchten, vis, vlees en tofoe en lees je o.a. over het gebruik van zeewier, kelp, azijn, koffie, thee, eiwit, ijzer, olijfolie en boter. Allemaal dus gewone producten.
Er wordt uitgelegd hoe je basisproducten zelf kunt maken.
Ook is er te lezen wat je iedere dag MOET consumeren, wat met MATE en wat je BETER kunt VERMIJDEN én wat vrouwen die niet in de vruchtbare leeftijd zijn en mannen NOOIT moeten eten. En alles met uitleg.
Je krijgt antwoord op de vraag of ijzer wel zo gezond is en wat het gebruik van azijn toevoegt.

Het boek bevat heel veel nuttige informatie, is interessant, toegankelijk voor velen, heeft een prettige schrijfstijl en ondanks de zeer goede en duidelijke uitleg ook wel taai en soms zelfs saai te noemen. Geen boek dat je maar even tussendoor leest. Je moet er echt voor gaan zitten en echt willen weten hoe het allemaal werkt en zit. Hoe je gezond oud kunt worden. Als je deze moeite en tijd neemt word je wijzer m.b.t. het gebruik en klaarmaken van voedsel. Hoe je eetgewoontes op een vrij simpele manier kunt veranderen of inpassen in je dagelijkse ontbijt, lunch, diner, tussendoortjes en hapjes.
Als je weet waarom je dit wilt doen, overtuigd en gemotiveerd bent dat je gezond oud wilt worden en je geest daarbij in tact wilt houden moet je het boek zeker lezen.

Oud worden willen we allemaal en het liefst gezond van lichaam en geest en zeker zonder Alzheimer.

Het fijne aan dit boek, is dat je de recepten ook kunt gebruiken zonder dat je het (hele) boek gelezen hebt, maar wat ik niet meteen zou aanraden. Al lees je maar de voor jou belangrijke c.q. interessante onderwerpen, die gemakkelijk terug te vinden zijn in de inhoudsopgave. Je kunt dan achteraf alsnog lezen waarom en hoe.
Ook als je b.v. een recept hebt uitgezocht kun je op dat moment lezen wat betrekking heeft hierop.
Of deze veranderde eetgewoonten echt gaan helpen blijft afwachten. Hangt toch van een aantal factoren af o.a. op welke leeftijd je hiermee begint en aan je genen. Maar niet geschoten is altijd mis.

Dit boek is zeker een aanrader voor een ieder die gezond van geest en lichaam oud wil worden, geïnteresseerd en gemotiveerd is om dit te bewerkstelligen.

Fascinerend en belangrijk. Vol praktische informatie om de levensduur van je hersenen te verlengen. – Publishers Weekly

Uitvoerig onderzocht en op wetenschap gebaseerd. Je bent het aan jezelf verschuldigd om dit fenomenale feest van ideeën te verwerken. – George M. Church, professor of genetics, Harvard Medical School 

a
Rating:
 4/5

a

Boeklovers

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s