l-amsterdam-press

Niet mijn familie

Anja van Biene

anja-van-biene

Algemene info: 

Auteur: Anja van Biene
Titel: Niet mijn familie
ISBN: 9780995480209
Uitgeverij: Edition Amsterdam
Genre: autobiografisch
Uitgave: paperback
a

Over de auteur(s): 

Anja van Biene (1964) woont en werkt in de Italiaanse regio Veneto. Ze schrijft zowel proza als poëzie.

Niet mijn familie is haar autobiografische debuut.
a

Over het boek: 

Niet mijn familie is het openhartige relaas van een vrouw die als gevolg van een familietragedie worstelt met haar rol als echtgenote, moeder, dochter en zus. Het resulteert in een radicale keuze: ‘Ik ben moeder zonder dochters, dochter zonder moeder.’ Uit lijfsbehoud en uit morele overtuiging kiest ze met haar man voor de vlucht naar voren: op naar een ander land, een andere cultuur. Om de riskante beklemming van zich af te kunnen schudden.

Op indringende wijze maakt Anja van Biene ons deelgenoot van dit weinig orthodoxe proces. Soms beschouwend en met de nodige humor, dan weer overmand door emoties en diep geraakt door nieuwe indrukken. Maar op elke pagina wars van taboes en de lieve vrede. De breuk met familie en het uiteenspatten van haar gezin lopen als een rode draad door dit boek. Wie hoopt op een happy end, komt bedrogen uit; Anja’s morele kompas sluit verzoening uit. De centrale vraagstelling is: verzoent zij zich met zichzelf? En leiden haar stappen tot aanvaarding, om zo de regie over haar leven weer in handen te krijgen?

Niet mijn familie is een aanrader voor hulpverleners, omdat het dader- en slachtofferschap van binnenuit belicht en woorden geeft aan de vaak rauwe angst, hoop, schuld en boosheid. Daarnaast zullen lotgenoten er zeker herkenning in vinden en moed uit putten.
a

Mijn mening:

Niet alleen lezen, maar ook schrijven werkt therapeutisch. Wat het lezen betreft, heb ik dit in een ver verleden zelf ondervonden maar ik merk ook dat dit voor sommige auteurs, die een autobiografisch werk op de markt brengen, eveneens van toepassing is.
Dit is naar mijn inziens ook het geval met het boek van Anja van Biene, Niet mijn familie.

Het boek, geschreven in de ik-vorm, vertelt het verhaal van Anja en haar familie die uit zelfbehoud de stap zetten uit Italië weg te trekken na 28 jaar en een jaartje in Engeland vertoeven. Dit alles om hun verdriet te verwerken. Waarom was me niet onmiddellijk duidelijk maar dit droeg bij tot het verder willen lezen.
Heel wat ervaringen en levenswijsheid, maar ook angst, schuld, onmacht en boosheid komen in het boek aan bod, soms op een harde manier. Niet alleen naar zichzelf maar ook naar anderen toe. Maar is het leven zelf soms niet hard voor sommigen? En wie is slachtoffer in het geheel? Ik ben er zeker van dat niet alleen Anja, haar man en haar zoon ‘rouwden’ om het verlies, maar ook de andere partij.

Het leed van anderen laat me nooit onberoerd en dat maakt dat dit boek mijn fijne snaar menigmaal raakte en dat die traan in de ooghoek net niet wegrolde.
Goed geschreven debuut van Anja met een sterk beeldende schrijfwijze.

Wil je meer weten over Anja of haar boek? Neem een kijkje op haar website.
a

Rating: 3,5/5

Boeklovers

2 gedachtes over “

Geef een reactie

