L-Athenaeum

Opgedragen aan Khaled Al-Asaad die vermoord werd door IS

Palmyra, de onvervangbare schat

Paul Veyne

Paul Veyne

Paul Veyne is archeoloog en historicus. Van 1975 tot 1999 was hij hoogleraar Romeinse geschiedenis aan het Collège de France. Hij heeft diverse malen in Palmyra gegraven.

Vertaler Rokus Hofstede vertaalde onder veel meer werk van Louis Aragon, Pierre Michon, Georges Perec, Georges simenon en recentelijk nog, Marcel Proust (samen met Martin de Haan).

Tijdens mijn werkende leven heb ik de klassieke oudheid bestudeerd, en daarbij kwam keer op keer Palmyra op mijn pad. Toen de ruïnes van die stad onlangs met de grond gelijk werden gemaakt door de terroristen van IS, vloog daarmee een belangrijk deel van onze cultuur en van mijn studieobject in stukken.
Al ben ik oud, ik voelde, als voormalig professor en als mens, dat het mijn plicht was om te zeggen hoe verbijsterd ik ben over deze onbegrijpelijke verwoesting en om de pracht te portretteren van wat eens Palmyra was, een schoonheid die we vanaf nu alleen nog uit boeken kunnen kennen.

ISBN 9789025304386 – paperback met illustraties – 144 pagina’s – Vertaald door Rokus Hofstede – non-fictie – Uitgegeven door Athenaeum – Verschijnt 16 augustus 2016 – Prijs: 17,50 € – ook als e-book verkrijgbaar à 10,99 €

Boeklovers

Geef een reactie

