L-Aerial

Auteur schrijft boek gebaseerd op filmscript  

Een echte Vermeer

Jan van Mersbergen

Jan van Mersbergen

Jan van Mersbergen (Gorinchem, 1971) is romanschrijver. Hij debuteerde in 2001 met De grasbijter, waarmee hij genomineerd werd voor de Debutantenprijs. Bij Uitgeverij Cossee verschenen vervolgens De macht over het stuur, De hemelrat, Morgen zijn we in Pamplona en Zo begint het. Met de roman Naar de overkant van de nacht (2011) won hij de BNG Nieuwe Literatuurprijs, werd hij genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en haalde hij de longlist van de Gouden Uil en de AKO- literatuurprijs. In 2014 verscheen De laatste ontsnapping dat werd bekroond met de F. Bordewijkprijs en de tiplijst van de Ako-literatuurprijs behaalde. Het werk van Van Mersbergen is in negen landen vertaald. Naar de overkant van de nacht wordt momenteel verfilmd door Pupkin Movies en Morgen zijn we in Pamplona door de BBC. Dit najaar verschijnt bij Uitgeverij Cossee zijn achtste roman. 

Auteur Jan van Mersbergen schreef een bijzonder boek dat een geheel andere invalshoek heeft dan de film.

Jólanka is de muze voor de meestervervalser Han van Meegeren, zijn leidraad, spil. Haar gezicht is het gezicht dat Van Meegeren schilderde als Jezus in de Emmaüsgangers, tussen de discipelen die Jezus niet als zodanig herkenden. En de kunstkenners herkenden Van Meegerens Vermeer ook niet. Jólanka trouwde met hem, gaf haar goede bestaan op voor een kunstenaar die vast zat in zijn vervalsingen. Ze was acht jaar samen met hem, ze deelden het geheim van de vervalsingen en ook de verkoop van schilderijen aan de Nazi’s. Daarmee worstelde Jólanka.

Gebaseerd op het filmscript voegt Jan van Mersbergen een verrassend perspectief toe aan het verhaal dat Van Meegeren zijn vrouw en muze vond in de echtgenote van Bredius, de kunstcriticus.
Het verhaal Een echte Vermeer beschreven vanuit Jólanka: De president van de rechtbank vroeg me wie ik was, en ik zei: Jólanka van Meegeren. Het kostte me geen moeite die naam uit te spreken, het was inmiddels mijn naam. Ook niet waar Bram bij was. Ik had een ander leven en deze rechtszaak was de afsluiting van het andere leven in mineur. Ik kon alles verklaren, ik wist alles.

Jan van Mersbergen over Een echte Vermeer:
Er zijn verschillende boeken over Van Meegeren, biografieën en spannende boeken, die het verhaal vertellen van de oplichter en de man die de Nazi’s voor de gek hield. Dat verhaal is bekend. Aan het script van Een echte Vermeer is de affaire met de vrouw van kunstkenner Abraham Bredius toegevoegd. Deze Jólanka is de spil, de muze, de leidraad. Haar gezicht is het gezicht dat Van Meegeren schilderde als Jezus in de Emmaüsgangers, tussen de discipelen die Jezus niet als zodanig herkenden. Dat verhaal wordt doorgetrokken: de kunstkenners herkenden Van Meegerens Vermeer ook niet. Dat maakte Van Meegeren tot een Messias in onze tijd, en juist dat vond Jólanka aantrekkelijk. Het verhaal gaat over echt en vals. Uiteindelijk wil Jólanka de echte kunstenaar Van Meegeren zien, en dat lukte niet. Ze trouwde met hem, gaf haar gegoede bestaan op voor een kunstenaar die vast zat in zijn vervalsingen. Jólanka was acht jaar samen met Van Meegeren, ze deelden het geheim van de vervalsingen en ook de verkoop van schilderijen aan Nazi-Duitsland. Daarmee worstelde Jólanka. Ik wil Jólanka een stem geven. Van Meegeren heeft die stem al in andere boeken, al is het wat betreft zijn motieven vaak gissen. De fictieve toevoeging dat Van Meegeren zijn vrouw en muze vond in de vrouw van Bredius is nieuw, en spannend.

a
Bekijk de mini-documentaire voor meer informatie:

In 1937 kocht de directeur van museum Boymans, het latere museum Boijmans Van Beuningen, Dirk Hannema een nieuw ontdekt werk van de zeventiende-eeuwse meester Johannes Vermeer (1632-1675).Het schilderij getiteld De Emmaüsgangers werd door heel kunsthistorisch Nederland bejubeld. De ontdekker van het schilderij, de gerenommeerde kunsthistoricus Abraham Bredius, noemde het schilderij zelfs hét meesterwerk van Vermeer. Na de oorlog bleek dat de vervaardiger van De Emmaüsgangers niet Johannes Vermeer, maar Han van Meegeren (1889-1947) was. Deze twintigste-eeuwse kunstschilder werd gearresteerd op verdenking van collaboratie, omdat hij een kunstwerk aan de Duitse rijksminister Göring had verkocht. Om aan deze straf te ontkomen bekende Van Meegeren dat hij het bewuste schilderij, Christus en de overspelige vrouw, en enkele andere ‘Vermeers’, waaronder de beroemde Emmaüsgangers, had vervalst. Han van Meegeren wist het tijdens zijn rechtszaak zo te spelen dat hij niet als oplichter de boeken inging, maar als miskende kunstenaar die de elitaire ‘kunstkenners’ van Nederland had misleid. 

eenechtevermeer1De film Een Echte Vermeer is gebaseerd op het leven van Nederlands meest bekende kunstvervalser Han van Meegeren. Van Meegeren is een even getalenteerde als narcistische kunstschilder die, uitgekotst door de kunstwereld, met alle voor hem beschikbare middelen, tot en met fraude aan toe, wil bewijzen dat hij een even groot schilder is als Johannes Vermeer. De regie is in handen van Rudolf van den Berg (Süskind, Tirza) met Jeroen Spitzenberger in de hoofdrol als Han van Meegeren en Lize Feryn als Jólanka. 

Wereldpremière op het Nederlands Film Festival 2016 op 24 september.
De geplande releasedatum van de film is 3 november in Nederland, eind november in België.

Zie ook facebookpagina Een echte Vermeer, de film

ISBN 9789402601275 – gebonden – 184 pagina’s – Uitgegeven door Aerial Media Company – Verschijnt eind augustus 2016 – Prijs: 18,95 € – ook als e-book verkrijgbaar

Boeklovers

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s