L-aspekt


Landing

Gerrit Sangers

Gerrit Sangers

Algemene info: 

Auteur: Gerrit Sangers
Titel: Landing
ISBN: 9789461539731
Uitgeverij: Aspekt
Uitgave: paperback
Pagina’s: 104
Genre: novelle
a

Over de auteur(s): 

In 1966 ging Gerrit Sangers naar de St-Gregorius scholengemeenschap. Nederlands en geschiedenis waren zijn favoriete vakken. In de tweede klas begon hij met het schrijven van zijn eerste gedichten. Een van zijn eerste gedichten begon met de onsterfelijke en mogelijk weinig originele zin Elle a des cheveux blonds. Toen wist hij al dat hij schrijver wilde worden. Hij slaagde voor zijn HAVO examen en ging daarna werken in de sociale verzekeringen. 16 maanden bracht hij door als dienstplichtig soldaat aan de telefooncentrale. In de avonduren schreef hij. Zijn eerste (Engelstalige) werk werd gepubliceerd in verzamelingen van hedendaagse poëzie in Groot-Brittannië en de USA in 1974 en 1975 (Regency Press). Zijn eerste Nederlandstalige werk werd in 1989 gepubliceerd in De Gids. Daarna volgde het goed ontvangen Lydia Verleine (Amber). In 2001 verscheen Skated down heights, een serie gedichten die gezamenlijk een verhaal vormen (Gopher UK). In 2012 volgde Trance (Aspekt) en in 2013 Het meisje in de toren en Het verlaten station. Eveneens bij Aspekt.
a

Over het boek: 

Enigszins surrealistische novelle. Virginie is een tovenares en zegt alles in het werk te zetten om Renke te behagen. Maar doet zij dat ook werkelijk?

Kom maar, je hoeft niet bang te zijn, niet meer. Ik zal jou door deze hel leiden die ze leven noemen want ik ben het leven. Ik ben jouw tovenares en ik zal je in mijn magie doen verdrinken, je doen vergeten wie je bent, wie je was. Ik zal je het verleden doen vergeten, je vader en je moeder, je zogenaamde vrienden en vriendinnen die uiteindelijk alleen maar om je lachten omdat je niet zo was als zij waren. Je moet opnieuw beginnen en ik zal je leiden.

a
Mijn mening:

Novelles… altijd een moeilijke materie. Je bent er voor of niet. Hangt een beetje van het verhaal af.

Landing van Gerrit Sangers is een vrij surrealistische novelle over Renke, een volwassen man, die reeds vanuit zijn jeugdjaren zijn “mislukkingen” op vrouwelijk vlak heeft opgestapeld en die hij nu door middel van Virginie, een fictieve dame, een plaats probeert te geven.
Vrij kort uitgelegd, want het boekje zelf telt ook een kleine 100 pagina’s, maar dat is de rode draad in deze novelle.

Is dit werk aan mij besteed? Goede vraag. Landing leest heel vlot maar ik begrijp niet onmiddellijk de essentie van het verhaal. Het ontgaat me en daardoor komt het chaotisch over. Naar mijn denken ligt de schuld bij mezelf omdat ik niet echt van dat surrealistische hou. Gerrit Sangers kan schrijven maar met deze novelle geeft hij mij de indruk dat het snel moest gaan en dat er daardoor heel veel essentiële dingen verloren zijn gegaan.

Landing deed me soms denken aan poëzie of een gedicht en uit ervaring weet ik dus dat deze vorm van schrijven me echt niet ligt maar dat er heel veel mooie gedichten zijn. Het is niet mijn ding, maar anderen kunnen er uren in lezen en de schoonheid er in ontdekken.

Ik wil dus geen afbreuk doen aan deze novelle voordat ik de roman De Morgendans van Gerrit Sangers heb gelezen en onthoud me even van een rating.
a

Boeklovers

Geef een reactie

