L-elikser


Michelle, de zoektocht van een vrouw

Piet Jansen

12d4458

Algemene info: 

Auteur: Piet Jansen
Titel: Michelle, de zoektocht van een vrouw
ISBN: 9789089547644
Uitgeverij: Elikser Uitgeverij
Genre: roman
Pagina’s: 246
Uitgave: paperback
a

Over de auteur(s): 

Piet Jansen (1967) groeide op in Bergen-op-Zoom, studeerde International Management te Rotterdam en begon zijn carrière bij Don Quijote talenreizen. Na 7 jaren Spanje, Frankrijk en Engeland keerde hij terug naar Nederland om KILROY jongeren- en studentenreizen op te zetten. Weer 7 jaar later richtte hij No14 op. Sindsdien helpt hij mensen antwoord te vinden op allerlei levensvragen. Naast het adviseren van organisaties, coacht hij regelmatig teams en particulieren, voornamelijk vrouwen tussen de 25 en 55. Deze ervaringen legden de basis voor zijn debuutroman Michelle, de zoektocht van een vrouw.
Piet Jansen woont in Amsterdam, is getrouwd en heeft een dochter.
a

Over het boek: 

Michelle is een warme, spontane vrouw die een groot talent heeft om zich in de nesten te werken. Haar huwelijk is een farce, ze heeft het veel te druk, is onzeker over zichzelf, ziet haar dochtertje te weinig en tot overmaat van ramp blijkt de man met wie ze in het geheim heeft afgesproken over bijna alles wat hij haar heeft verteld te hebben gelogen. Het is het begin van een dappere en bijzonder heftige zoektocht naar de essentie van haar bestaan.
Vlot geschreven, meeslepend, ontroerend, herkenbaar, leerzaam en bij vlagen ronduit hilarisch.

Als door een bij gestoken, zat ik te wippen op mijn stoel. Zo had ik haar nog nooit horen spreken. Tijd om bij te komen, was mij niet gegund. Moeder was leeggelopen en had haar doel bereikt. Het familiegeheim lag nu op de zonovergoten tafel tussen de twinkelende glazen witte wijn.
‘Zeg, je vader wil dat ik op tijd thuis ben, dus ik ga zo weer op huis aan.’
Abrupt ontwaakte ik uit een stroom van gedachten. Tja, mijn vader. De stakker was weerloos zonder mijn moeder. Hij kon nog net een ei bakken, maar daar was alles mee gezegd. 

 
Mijn mening: 

Vlotte roman over de zoektocht van een vrouw naar de essentie van haar bestaan.

Michelle heeft alles wat haar hartje verlangt, huis(je), tuintje, boompje, man, dochtertje, schitterende carrière, maar toch is ze niet gelukkig. Ze zit in een liefdeloos huwelijk waarbij ze zich de vraag stelt waarom ze eigenlijk getrouwd is.
Na een aantal therapieën komt ze in contact met regressietherapie waar ze op al haar vragen een antwoord vindt.
Een niet-alledaagse roman van een niet-alledaags auteur. Zo zou ik Michelle, de zoektocht van een vrouw omschrijven.
Een verhaal waarbij je zelf aan het denken wordt gezet of je zelf wel gelukkig bent in je bestaan, of je zelf niets aan jezelf of je situatie wil veranderen.
Heel interessant thema, maar voor iemand zoals ik, die heel wat heeft meegemaakt en die met beide voeten op de grond staat, soms iets te onrealistisch. Ik ga zeker de regressietherapie niet afkraken want er zullen zeker mensen zijn die er hun heil in vinden, maar langs de andere kant denk ik dat er eveneens mensen zijn, die al niet heel sterk in de wereld staan, zichzelf iets gaan opleggen wat ze misschien niet kunnen waarmaken. Geluk maak je nog steeds zelf, en sommigen zijn gebaat bij psychologen en therapeuten, maar dit geldt niet voor iedereen.
Schitterend debuut met een kleine maar… Verlies jezelf niet in je enthousiasme, Piet, anders vervalt je “roman” in een non-fictie-boek en daar is een totaal ander publiek voor. Heel goed geschreven, vlot, heel interessant en ik ben blij voor het hoofdpersonage (alhoewel het fictie is) dat ze haar weg gevonden heeft.

Je bent pas compleet zodra je begrijpt dat je een leven lang bezig bent compleet te worden. Veranderen is een continu proces. Elke dag kun je een betere versie worden van jezelf. Luister naar je lichaam, volg je hart en handel vanuit je ziel. Zoek de liefde niet, zij vindt jou. Heb geen spijt, maar leer van je ervaringen. Geloof in jezelf, kom op voor je rechten, erken je plichten. Het leven is boeiend maar vermoeiend. – Citaat uit “Michelle, de zoektocht van een vrouw”a

a
Rating
: 3,5/5
a

Boeklovers

Geef een reactie

