luitingh-sijthoff
Dé sensatie uit Amerika nu in Nederlandse vertaling

De Mars-trilogie 1: Rood

Pierce Brown

Pierce Brown

Pierce Brown groeide door het werk van zijn ouders op in zeven verschillende staten. Na zijn studie Politicologie en Economie, en verschillende banen, verkocht hij 2012 de rechten voor het eerste deel van De Mars Trilogie. Sindsdien is hij fulltime schrijver.

Pierce Brown is op internet te vinden op Twitter en Facebook.

Rood is het eerste deel van De Mars Trilogie van New York Times-bestsellerauteur Pierce Brown. Een meedogenloos spannend debuut met de sensatie van De Hongerspelen van Suzanne Collins en Enders Game van Orson Scott Card.

Darrow is een Rode, een lid van de laagste kaste in de kleurgeoriënteerde maatschappij van de toekomst. Net als zijn mede-Roden werkt hij de hele dag diep onder de grond, overtuigd dat hij en zijn medemensen de oppervlakte van Mars leefbaar maken voor toekomstige generaties. Een lot waar Darrow vrede mee heeft gesloten, wetende dat zijn bloed en zweet ooit zal resulteren in een betere wereld voor zijn kinderen.

Geïnspireerd door een verlangen naar gerechtigheid, en gedreven door herinneringen aan een verloren liefde, offert Darrow alles op om het legendarische Instituut te infiltreren, een proefterrein voor de dominante Gouden kaste waar de nieuwe generatie van menselijke opperheren strijden om macht. Darrow wordt gedwongen te strijden voor zijn eigen leven en de toekomst van de beschaafde wereld tegen de beste en meest genadeloze leden van de heersende klasse van de maatschappij. Hij zal voor niets of niemand stoppen om zijn vijanden te verslaan… zelfs niet als dat betekent dat hij een van hen moet worden.

Ik had in vrede kunnen leven. Maar mijn vijanden verklaarden me de oorlog.
Ik kijk naar twaalfhonderd van hun sterkste zonen en dochters. Ik luister naar een meedogenloze Gouden man die gezeten tussen twee enorme marmeren zuilen het woord tot de menigte richt. Ik luister naar het beest dat de vlam heeft ontstoken die aan mijn hart vreet.

‘Alle mensen zijn niet gelijk,’ zegt hij. Hij is groot en imposant, een adelaar van een man. ‘De zwakken hebben jullie misleid. Ze beweerden dat de zachtmoedigen de Aarde zouden beërven. Dat de sterken de behoeftigen moesten voeden. Dit is de Nobele Leugen van de Demokratia. Het gezwel dat de mensheid heeft vergiftigd.’ 

Hij kijkt de studenten doordringend aan. ‘Jullie en ik zijn Goud. We staan aan het eind van een evolutionaire lijn. Als leiders van de mindere Kleuren torenen we uit boven de menselijke vleesberg.
Dit is jullie erfenis.’ Hij laat een stilte vallen, en zijn blik glijdt over zijn publiek. ‘Maar die wordt jullie niet in de schoot geworpen.’ 

‘Macht moet worden opgeëist, rijkdom vergaard. Heerschappij, gezag, territorium moeten worden veroverd met bloed. Jullie zijn kinderen. Kinderen die nog nooit een schrammetje hebben opgelopen. Daarom hebben jullie nergens recht op. Jullie weten niet wat pijn is. Jullie weten niet welke offers jullie voorvaderen hebben moeten brengen, waardoor jullie je nu in deze bevoorrechte positie bevinden. Maar daar zullen jullie snel achter komen. Weldra zullen we jullie leren waarom Goud over de mensheid heerst. En ik kan jullie één ding beloven: alleen degenen
onder jullie die de macht weten te grijpen, zullen overleven.’ 

Maar ik ben niet Goud, ik ben Rood. 

Hij vindt mannen als ik zwak. Hij vindt me dom en slap, een minderwaardig schepsel. Ik ben niet in een paleis opgegroeid. Ik heb nooit op een paard door de velden gegaloppeerd en aan banketten gezeten waar de tongetjes van kolibries werden geserveerd. Ik ben opgegroeid in de krochten van deze harde wereld. Gescherpt door haat. Gesterkt door liefde. 

Hij vergist zich. 

Niet een van hen zal het overleven.

Het eerste hoofdstuk kan je hier lezen.

Een verslavend goede mix die doet denken aan The Maze Runner en Divergent.
Dit boek overschrijdt de grenzen van het genre en zal lezers blijblijven, ongeacht hun leeftijd, geslacht of leesvoorkeuren.

Een voortreffelijk debuut. – USA Today

Pierce Browns duizelingwekkend goede debuut roept de sfeer op van De Hongerspelen, Heer der vliegen en Enders Game. – Entertainment Weekly

Wil je op de hoogte gehouden worden over dit boek? Teken dan hier in.

ISBN 9789024570966 – paperback/softback – 432 pagina’s – 15+ – Uitgegeven door Luitingh-Sijthoff – Verschijnt 17 juni 2016 – Prijs: 16,99 € 

Follow my blog with Bloglovin

2 gedachtes over “

Geef een reactie

