L-Horizon

Glijmiddel

Cornelia van Lierop

Corneliavan Lierop_thumbnail

© Martine Coene

Algemene info: 

Auteur: Cornelia van Lierop
Illustraties: Fleur van Groningen
Titel: Glijmiddel, over opvliegers en andere ongemakken in de menopauze
ISBN: 9789492159342
Uitgeverij: Horizon
Uitgave: hardcover
a

Over de auteur(s): 

Cornelia van Lierop (1963) was eind jaren tachtig de koningin van de Belgische dansmuziek, vond vervolgens de godin in zichzelf en begon te schrijven over lust, vrouwen en alles wat heelt.

Fleur van Groningen (1982) is columniste en cartooniste bij Het Nieuwsblad en de huistekenares van Ché. Eerder werkte ze voor o.a. Goedele Magazine, GDL, Flair,NINA, P-magazine, NRC Handelsblad en De Morgen. Een van haar columns over vrouwengeheimen vormde de basis voor de VPRO-documentaire Tussen Bitch en Bambi. Ze publiceerde het boek Haal het slechtste uit jezelf (2011).

Neem ook nog een kijkje op de leuke facebookpagina van Glijmiddel.
a

Over het boek: 

Cornelia van Lierop vertelt u over de tijden van de Grote Droogte, de zweetaanvallen, de uit het niets opduikende extra kilo’s op buik en heupen, de diep vernederende belichting in de meeste pashokjes, het geworstel in de bedstee, het gevoel dat de wereld terminaal om zeep is vanwege een leger hormonen dat de aftocht blaast, maar ook over de godin in u, hoe ze triomfeert en schuddebuikt van het lachen om zoveel drama.

Onverschrokken gaat ze de draak, menopauze geheten, te lijf met helende humor, wijsheid en zelfrelativering. Fleur van Groningen illustreert op haar onnavolgbare wijze met jawel, humor, wijsheid en zelfrelativering.

Al vanaf onze jeugd wordt ons op het hart gedrukt dat we onze medemens niet lastig dienen te vallen met lichaamsgeur, en nu heb ik het gevoel dat ik niet anders doe. Zelfs Prince zong in de jaren tachtig dat body odour out of style is. Als hij dat zei, moest het wel waar zijn, ik geloofde ongeveer alles wat hij zong. Ook in zowat elk vrouwenblad wordt ons voorgehouden dat we er altijd perfect uit dienen te zien, en er angstvallig op moeten letten dat we aangenaam en vooral fris ruiken. Dames wagen zich liever niet aan maandverband wanneer ze ongesteld zijn, en zeker niet op jonge leeftijd. Nee, een poes dient tijdens die dagen middels een tampon gekurkt te zijn, mede om die ‘ongewenste geurtjes’ gevangen te houden. Zelf deed ik dat ook, het was nu eenmaal de norm. Dat ondertussen blijkt dat die dingen niet altijd even ongevaarlijk zijn, houdt de meesten van ons niet tegen. Sommige van die tamponmerken voegen er de laatste jaren dan ook nog eens parfum aan toe. Ook maandverband krijgt steeds vaker een vleug van iets wat voor welriekend zou moeten doorgaan, maar die vleug ruikt verdacht veel naar wc-eend. Je zult maar met een gevoelige poes zitten die er wat ziekjes van wordt. Nee, echt gezond lijkt het me niet.

a
Mijn mening:

Wat heb ik me een kriek gelachen (voor mijn Nederlandse vrienden: ik lag in een deuk)! Maar terzelfdertijd begreep ik volledig over wat Cornelia van Lierop schreef in haar boek Glijmiddel, over opvliegers en andere ongemakken in de menopauze. Beter had ik het niet kunnen verwoorden, die superbelachelijke periode in het vrouwzijn, de overgang, de jaren voor de daadwerkelijke menopauze.

Dagelijks word je over-en-weer geslingerd tussen euforie en depressie en de enige schuldige hiervan zijn die verdomde hormonen.
Mijn vriend bekeek me soms raar toen ik plots begon te schaterlachen als de auteur het had over een poeskramp tijdens de bekkenbodemoefeningen of het synoniem voor menstruatie, Dracula’s theezakje dat geknapt was. Dan las ik hem het stukje voor en begreep hij waar het over ging omdat je in een relatie de overgang niet alleen beleefd maar met zijn tweeën.

Eigenlijk heb ik nooit echt stilgestaan bij het nut van bekkenbodemspieren. Ze zijn er gewoon altijd al geweest, en ze hebben hun ding altijd automatisch gedaan. Nu ben ik me er zeer bewust van dat het spieren zijn die uiteindelijk verslappen als je er niet mee bezig bent.
Op duistere dagen denkt de hypochonder in mij dat alles aan het verzakken gaat: baarmoeder en blaas op weg naar de uitgang. Af en toe verschijnen er taferelen in mijn hoofd die er niet fraai uitzien en enkel in de goorste horrorfilms zouden kunnen voorkomen. Natuurlijk overdrijf ik weer. Waarschijnlijk. Toch maar even kijken op het Alwetende Net en ja hoor, ook dat is perfect mogelijk tijdens de verandering die ons lichaam ondergaat. Niet dat uw ingewanden daadwerkelijk uit uw vagijn zullen vallen, maar een beetje verzakking hoort er voor velen onder ons bij. Vooral vrouwen die zwanger zijn geweest zullen daar het meest mee te maken krijgen. Laten we niet onderschatten hoe ontzettend rekbaar onze buik is, en dat onze ingewanden plaats hebben moeten maken voor een of meer foetussen die, na negen maanden behoorlijk groeien, door die strakke tunnel naar buiten moeten. Daarna is er plots die leegte in de onderbuik en zoeken onze onderdelen hun plaatsen weer op. Het lijkt me dus eigenlijk best logisch dat het achteraf allemaal wat losser zit.
Goed dan, wat kan ik eraan doen? Wat mijn vroedvrouw me aanraadde tijdens mijn zwangerschap zal me ook nu van pas komen, zo blijkt. Er bestaan namelijk oefeningen die de boel helpen ophouden. Een simpele test maakt snel duidelijk of ik die oefeningen wel nodig heb. Ik steek een vinger in mijn vagina en probeer er van binnenuit in te knijpen. Ik knijp en knijp en knijp, maar er gebeurt helemaal niets. Ja, ik voel van alles, maar niet aan mijn vinger.

Eveneens kon ik me in Cornelia verplaatsen als ze het over het verschil tussen medicijn en medicament heeft tijdens haar zoektocht naar verlichting.
Ikzelf word soms raar bekeken als ik mijn heil zoek in mijn Bachbloesems en waarbij de dokter zelf zegt dat het maar een placebo is. Allemaal goed en wel, maar wel een placebo dat voor mij werkt. Laat het dan maar allemaal tussen mijn oren zitten, op dat cruciale moment heb ik er wel baat bij.

Glijmiddel vind ik persoonlijk een boekje dat iedere vrouw kado zou moeten krijgen van haar huisarts het moment dat ze met overgangsklachten aanklopt bij hem of haar. Door het lezen van dit verhaal ga je minder aan jezelf twijfelen en alles vanzelfsprekender vinden.

Bedankt Cornelia om je verhaal op papier te zetten en je lezers deel te maken van je ongemakken. Ik ben er zeker van dat ik vannacht al een stuk makkelijker in slaap geraak.
aa

Rating: 4/5

Boeklovers

Geef een reactie

