atlas-contact


Logboek #03

RM03

Eerder deze week bracht ik jullie met mijn logboek reeds op de hoogte van mijn deelname aan De Real Meal Challenge. Ondertussen zit ik op dag 2 met deze nieuwe eetstijl. Buiten een zeurderig gevoel in mijn hoofd geen opmerkelijke nevenverschijnselen. Als je extra info via het internet opzoekt over deze nieuwe manier van eten, kan je ook zoeken op banting.

Vandaag geef ik jullie in mijn logboek de 10 geboden mee die essentieel zijn om de challenge vol te houden:

Eet voldoende dierlijke vetten. Ze zorgen ervoor dat je snel verzadigd bent en niet te veel eet.
Eet veel groene groente. Groente is het hoofdbestanddeel van de maaltijd, bij voorkeur van elke maaltijd. Varieer voldoende maar eet vooral veel groene groente, die bevatten weinig koolhydraten.
Neem geen tussendoortjes. Als je voldoende vet eet, stopt je behoefte aan tussendoortjes. In het begin is dat even wennen en kun je best eens een Banting-vriendelijk snackje nemen. Blijf je trek houden, verhoog dan de hoeveelheid vet in je dieet. Een goed ontbijt is essentieel.
Eet niet teveel of te weinig. Stop met eten als je verzadigd bent en eet niet als je geen honger hebt. Je kunt gerust een maaltijd overslaan.
Eet niet teveel proteïne. Vervang de koolhydraten door vet en groente. 100 gram proteïne per maaltijd is de norm.
Hou je aan de voedingslijsten. Rood is “verboden”, oranje mag beperkt en groen mag onbeperkt. Klik hier voor de lijsten
Koop alert. Veel ogenschijnlijk ‘gezonde’ producten en kant-en-klaarmaaltijden zitten vol koolhydraten. Check het etiket voor je iets koopt, 5 gram koolhydraten is de limiet. Zitten er meer koolhydraten in, koop het dan niet. Ook producten met een verlaagd vetgehalte bevatten meestal veel koolhydraten die de smaak wat moeten oppeppen. Een van de beste tips is: als je niet thuis kunt maken, kun je het beter laten liggen.
Pas op met teveel noten en fruit. Fruit zit vol natuurlijke fructose, wat als een ‘gezonde suiker’ beschouwd wordt. Maar bij Banting bestaat er niet zoiets als ‘goede suiker’. Suiker is suiker, en hoewel natuurlijke suiker sowieso veel beter is dan geraffineerde suiker, moet het eten ervan strikt onder controle blijven. Noten zijn koolhydraatarm en ideaal als tussendoortje. Maar ook hier moet je niet overdrijven. Bij sommige personen, vooral bij vrouwen, kunnen noten ook gewichtstoename veroorzaken. Een handjevol zo nu en dan is dus voldoende. Ga voor rauwe, natuurlijke noten in plaats van de geroosterde of de behandelde versie.
Melkproducten zijn goed maar bevatten ook koolhydraten. Drink altijd volle melk en yoghurt met 100% vet in plaats van halfvolle of magere versies, en doe room bij de koffie. Boter is altijd goed! Als je wilt afvallen, wees dan zuinig met melkproducten en kaas.
Pas op met alcohol. Koolhydraat technisch zijn droge wijnen en pure sterke dranken veilig omdat ze weinig koolhydraten bevatten. Bier en cocktails bevatten juist veel. Maar Banting probeert een gezonde eetwijze en het algemeen welzijn te promoten en teveel alcohol past niet in dat plaatje. 

⇒ Hou vol!

 

Boeklovers

Advertenties

3 gedachtes over “

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s