Logo Brainbooks

Blogtour

diverse auteurs

Recensies van Coenraad De Kat

Inleiding:

Alweer ruim een maand geleden kreeg Coenraad een bericht van Henriette Faas van Uitgeverij de Brouwerij | Brainbooks. Ze zag regelmatig recensies van hem voorbij komen en of hij zin had om voor haar uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks wat wilde lezen voor de blogtour die deze maand gehouden werd. Coenraad voelde zich enorm vereerd dat hij hier voor benaderd werd. Hij heeft er niet lang over hoeven nadenken en reageerde dat hij dit heel graag wilde doen. Een mail volgde met 6 titels, of hij wilde doorgeven welke boeken hij wilde gaan lezen. Coenraad koos er 4 uit, ondertussen zijn ze gelezen en de recensies zijn klaar. Deze krijgen nu het daglicht te zien net zoals de boeken die trouwens op Manuscripta werden gepresenteerd. Jammer genoeg kon hij er niet bij zijn. Wat Coenraad al wel kan zeggen is dat hij tijdens het lezen verrast werd door de schrijfstijl en enorm genoten heeft van deze 4 prachtige boeken.

maanmanfrontBoek 1 – Maanman:

Auteur: Kieke Plooij
Titel: Maanman
ISBN: 9789078905820
Uitgeverij: de Brouwerij | Brainbooks
Pagina’s: 250
Uitgave: paperbacka

De 10-jarige Margot is dol op haar vader, die als kunstschilder een niet alledaags beroep heeft. Ook zijn gedrag is anders en niet altijd te begrijpen voor Margot. De ene keer is hij de allerliefste en meest grappige vader die je maar kunt bedenken en de andere keer is hij eigenaardig, schreeuwt hij en is hij niet voor rede vatbaar. Hij trekt zich terug op zijn kamer en leeft helemaal in zijn eigen wereld. Margot vindt dit allemaal moeilijk en begrijpt het ook allemaal niet zo…

Toen ik de titel zag vroeg ik me meteen af waar ‘Maanman’ op zou slaan en wat voor rol die zou spelen. Dit wordt allemaal duidelijk tijdens het lezen. Het verhaal wordt verteld en gezien uit de beleving van de 10-jarige Margot. De schrijfstijl is makkelijk en vlot leesbaar. Je verwacht dat het hierdoor wat kinderachtig overkomt maar dat is het is juist niet. Je kan je makkelijk verplaatsen in het doen en laten van Margot, voelt enorm mee met haar en wat ze allemaal moet doorstaan. De jaren vijftig laten zien dat je familieproblemen binnenshuis hield en dat de kinderen niet werden betrokken bij situaties die zich voordeden. Tijdens het lezen van dit boek vroeg ik me vaak af wat voor invloed dat op Margot gehad zou hebben als ze ouder was.

Maanman is een roman met een hoog psychologisch gehalte, die je laat nadenken over situaties die in de jaren vijftig speelden en hoe je daar in deze tijd mee om zou gaan.

Rating: 5/5

Het is Kieke Plooij weer gelukt om helemaal in de huid van haar hoofdpersonage te kruipen en van daaruit opnieuw een prachtige kippenvelroman te schrijven.

Boektrailer:

Meer informatie en beeldmateriaal:

97890789058371000Boek 2 – Wat kan ons gebeuren:

Auteur: Gerrit Hoogstraaten
Titel: Wat kan ons gebeuren
ISBN: 9789078905837
Uitgeverij: de Brouwerij | Brainbooks
Pagina’s: 332
Uitgave: paperbacka

Herman Hoogenbosch is getrouwd met Dieuwke. Ze hebben twee zoons, Geert en Maarten. Herman is politieman in Amsterdam, waar hij regelmatig wordt gepasseerd in zijn loopbaan. Dit geeft wroeging bij hem maar ondanks dat blijft hij zijn beroep als politieman met veel plezier uitoefenen. Tot de Tweede Wereldoorlog uitbreekt en het leven als politieman heel wat teweeg brengt bij hem en zijn familie. Bij het bombardement op Rotterdam verdwijnt zijn vader en vernemen ze niets meer van hem.

Wat kan ons gebeuren is een roman gebaseerd op een familiegeschiedenis. Het verhaal wordt verteld vanuit de beleving en de gedachten van Herman Hoogenbosch. Zodra je begint te lezen word je meteen bij de familie en hun geschiedenis betrokken. Herman is als karakter goed uitgewerkt en ik heb me ook helemaal in hem kunnen verplaatsen. Ik voelde het leed en de tweestrijd waar hij mee te maken kreeg als hij weer voor een dilemma stond en toch een beslissing moest nemen.
Tijdens het lezen van dit verhaal heb ik mezelf regelmatig vragen gesteld over het hoe en waarom van de keuzes die mensen maakten. Wat is goed en wat fout? Zou ik ook gehandeld of gereageerd hebben zoals Herman zijn beslissingen nam? De psychologische lading van dit verhaal speelt een grote rol, die je pas beseft als je het boek uit hebt. Het geeft je een andere kijk op beslissingen die mensen in oorlogstijd moeten nemen.

Rating: 5/5

Het is alsof ik mezelf weer hoor spreken in jouw boek en me weer letterlijk herinner hoe het was. – Vader van de auteur en zoon van de politieman, in de roman het personage Herman Hoogenbosch.

Boektrailer:

Meer informatie en beeldmateriaal:

coverimpactfront95Boek 3 – Impact:

Auteur: Vittorio Busato
Titel: Impact
ISBN: 9789078905806
Uitgeverij: de Brouwerij | Brainbooks
Pagina’s: 296
Uitgave: paperbacka

Balzerin Carobolante was ooit een veelbelovende tennisser en wordt al op jonge leeftijd hoogleraar psychologie. Als een liefde onbereikbaar is en zijn nieuwste boek door collega’s en media wordt afgekraakt, verliest hij zijn geloof in de liefde en de wetenschap. Hij raakt in verval en begaat dan een fout die niet meer te herstellen. Hierdoor belandt hij in een tbs-kliniek. Bij wijze van experimentele behandeling vraagt hij toestemming om zijn psychobiografie te mogen schrijven. Dat verzoek wordt toegewezen.

Gedurende het verhaal raak je steeds meer betrokken met de hoofdpersoon Balzerin Carabolante en heeft het je volledig in de ban. Busato weet het zo te verwoorden dat je begrip hebt voor Balzerin en zijn manier van aanpak. De verschillende verhaallijnen worden op een hele mooie natuurlijke manier bijeen gebracht. Wat bezielt Balzarin en wat denkt hij hiermee te bereiken of zelfs te bewijzen. Dat zijn vragen die gedurende het lezen van dit verhaal opkomen.
Ik wist niet zoveel af van tbs en nog minder van hoe het er aan toe gaat in een tbs-kliniek. Dat is een stuk duidelijker geworden na het lezen van dit boek.
Het personage Balzarin is zeer goed uitgewerkt en komt helemaal tot zijn recht.
Vittorio Busato heeft een stijl van schrijven die prettig leest, met onderliggende humor die je regelmatig doet glimlachen.

Impact is een roman die je laat zien wat er kan gebeuren als je succes hebt en plotseling een misstap maakt, wat voor impact dat kan hebben en hoe je daar dan mee om kan gaan…

Ik heb gefaald, ik heb geen enkele fiducie meer dat ik mijn plaats in de maatschappij herover. Mijn ambitie, mijn inzet is longstay. In ruil daarvoor zet ik voor jullie en de rechter mijn verhaal, mijn psychobiografie op schrift.

Boektrailer:

Meer informatie en beeldmateriaal:

covertomcornuBoek 4 – Wat overblijft is naamloos:

Auteur: Tom Cornu
Titel: Wat overblijft is naamloos
ISBN: 9789078905813
Uitgeverij: de Brouwerij | Brainbooks
Pagina’s: 230
Uitgave: paperbacka

Als de dochter van Lea Smolders besluit om ‘tijdelijk’ te gaan wonen bij grootmoeder Dora, staat de wereld van Lea op zijn kop. Lea heeft zo haar vermoedens dat haar moeder hier achter zit en ze besluit dan ook dat ze er alles aan zal doen om haar dochter weer voor zich terug te winnen. Op een dag krijgt oma Dora een hersenbloeding en ligt in coma. Lea neemt het besluit om haar moeder te gaan verzorgen en trekt bij haar moeder Dora en haar dochter Ifi in. Maar als ze er eenmaal woont blijkt Dora haar leven nog steeds te beheersen en speelt er nog veel meer…

Wat overblijft is naamloos is een tragikomedie die je tijdens het lezen scherp houdt maar waarin ook een dosis humor zit verwerkt. Wat in dit boek duidelijk naar voren komt is de relatie tussen moeder en dochter die hun leven beheerst. Lea krijgt het zwaar en gaat regelmatig terug naar het verleden, wat weer een psychisch effect heeft op haar doen en laten.
Liefde loopt als een rode draad door het boek, zowel van Lea ten opzichte van haar dochter Ifi, als van Lea voor haar moeder. En dan is er de nog de geheimzinnige buurman die heel langzaam hun leven binnensluipt.
Tijdens het lezen van dit boek sta je regelmatig stil bij de gebeurtenissen, die je laten nadenken over leven en dood. Wat voor effect zou dit allemaal op mij hebben als ik in zo’n situatie zou zitten?

Tom Cornu heeft een scherpe manier van schrijven en hierdoor blijf je in het verhaal en wil je weten hoe deze familietragedie nu precies in elkaar steekt. De psychologische lading maakt dat de karakters body en pit krijgen en daardoor zijn ze zeer realistisch. Je leeft dan ook helemaal mee met hun situaties.

Soms lopen mensen hand in hand. Dan heeft men het vermoeden dat ze elkaar raken. Soms zijn mensen genetisch gelinkt – vader en dochter, moeder en zoon – dan moeten ze elkaar graag zien. Soms staan mensen op een hoopje. Rond een bed bijvoorbeeld. Ze spreken samenzweerderig. Alsof ze verbonden zijn.

Boektrailer:

Meer informatie en beeldmateriaal:

Coenraad dankt Uitgeverij de Brouwerij/Brainbooks nog voor de recensie-exemplaren.