Vertaald door: Rene Van Veen
ISBN: 9789492037190
Uitgeverij: Brandt
Genre: roman
Pagina’s: 304

Een doodgraver in Dublin maakt de grootste fout van zijn leven. Een blunder die hem zijn leven kan kosten… Een hilarische en sprankelende roman over doodsangst

Weduwnaar Paddy Buckley werkt al jaren voor Gallagher’s, een gerenommeerde uitvaartonderneming in Dublin. Na een gedenkwaardige amoureuze ontmoeting met een cliënte rijdt hij ’s nachts met zijn auto een overstekende voetganger aan. Als hij bij de man neerknielt om hem bij te staan, herkent hij hem. Het slachtoffer is Donal Cullen, de broer van de beruchtste maffiabaas van Dublin. Donal is dood.
De volgende ochtend belt de familie van Donal de uitvaartonderneming met het verzoek diens begrafenis te regelen. Tot zijn ontzetting krijgt Paddy de opdracht langs te gaan bij de maffiabaas Vincent Cullen en zijn bende. Vincent is niet alleen intens bedroefd, maar ook witheet van woede: als hij degene vindt die zijn broer heeft aangereden, zo verzekert hij Paddy, heeft diens laatste uur geslagen.

Geweldig zwartkomisch verhaal over leven en overleven op allerlei manieren, met één begrafenis te veel. – Dolf Jansen

Voor Not Just Any Book en Uitgeverij Brandt heb ik het boek De laatste vier dagen van Paddy BuckleyJeremy Massey mogen lezen.

Paddy Buckley is weduwnaar en werkt al jaren voor Gallagher’s. Gallagher’s is een uitvaartonderneming in Dublin die zeer gerenommeerd is en daarom ook hoog staat aangeschreven. Op een dag rijdt hij ‘s nachts naar huis van een amoureuze ontmoeting van een cliënte wiens man onlangs is overleden. Paddy rijdt een overstekende voetganger aan. Als Paddy uitstapt om te kijken herkent hij deze man. Het is Donal Cullen een broer van de beruchtste maffiabaas uit Dublin. Gallanger’s wordt benaderd om de uitvaart te gaan regelen en Paddy krijgt de opdracht om dit te gaan doen. Vincent de broer van het slachtoffer is witheet en verzekert Paddy ervan om er alles aan te doen om de dader te vinden en dan heeft diens laatste uur geslagen…

Nadat ik de achterflap had gelezen die me wel aantrok wist ik eigenlijk niet wat ik van het geheel moest verwachten, van dit debuut maar je wordt direct gegrepen door het verhaal als je begint te lezen. Het verhaal is meeslepend, aandoenlijk, humoristisch en spannend. Jeremy heeft een schrijfstijl die vlot is en makkelijk leest. Mooie zinnen die regelmatig vol zitten met zwartgallige humor. Ik denk dat dit soort humor in dit vak nodig is om met al het leed van ander om te kunnen gaan. Tevens geeft Jeremy veel informatie over het uitvaartondernemingsvak prijs. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van wat er allemaal bij komt kijken en het verhaal intenser maakt. Veel werkzaamheden zijn logisch maar ook worden er dingen verteld en dan denk je wel “zal het echt zo gaan”. Tragisch is hoe Paddy de laatste vier dagen beleeft maar ook dit is prachtig weergegeven door de onderliggende hoop die erin is verwerkt om te overleven. Er wordt duidelijk naar een plot gewerkt en men wordt als lezer verrast hoe het verhaal verloopt. Spanning komt regelmatig de kop op steken waardoor je maar wilt blijven doorlezen om te zien en ervaren wat het verhaal nog meer in zich heeft.
Jeremy Massey heeft een debuut neergezet die staat als een huis en smaakt naar meer.

Rating: 5/5