logo_Brandt


Zupheul, Febbo, en de kleine Grakjesbembaaf,
kortweg Jan

Mike Boddé

Mike Boddé

Algemene info: 

Auteur: Mike Boddé
Titel: Zupheul, Febbo, en de kleine Grakjesbembaaf, kortweg Jan
ISBN: 9789492037206
Uitgeverij: Brandt
Genre: geen roman
Pagina’s: 196
Uitgave: paperback
a

Over de auteur(s): 

Michael George (Mike) Boddé, geboren te Rotterdam op 14 januari 1968 is een Nederlandse cabaretier, die met Thomas van Luyn het duo Mike & Thomas vormt.
Toen Boddé negentien jaar was, reisde hij naar de Verenigde Staten om daar jazz te leren spelen. Nadat hij teruggekeerd was in zijn geboorteplaats Rotterdam, ging hij naar het conservatorium en studeerde vervolgens Chinees. Na deze studie ging hij samen met studiegenoot Thomas van Luyn cabaret maken. Ze wonnen in 1991 het Groninger Studenten Cabaret Festival en daarna ook het Amsterdams Kleinkunst Festival. Ze gingen verder als Ajuinen en Look, maar door hevige depressies was Boddé enkele jaren niet in staat op te treden. Daarna keerde hij terug als soloartiest. Over zijn depressie schreef Boddé het boek Pil.

Vind je Mike Boddé het einde, neem dan nog een kijkje op zijn website.
a

Over het boek: 

Na Pil, Mike Boddé’s boek over zijn depressie, een gitzwarte periode in zijn leven, wilde hij een boek schrijven om zichzelf aan het lachen te maken. Dat werd Zupheul, Febbo en de kleine Grakjesbembaaf, kortweg Jan*, een bundel onwaarschijnlijke verhalen.

De flaptekst
Deze Flaptekst wordt mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging van Flapteksten. En is vervaardigd uit 100% flappende tekst. Wanneer mag u deze flaptekst niet lezen? Indien u overgevoelig bent voor flapte en/of in het verleden allergische reacties hebt opgelopen bij het flappen, wordt u ten strengste afgeraden deze flaptekst tot u te nemen. Mocht u onverhoopt de tekst toch gelezen hebben, lees dan onmiddellijk zes flinke alinea’s van Harry Mulisch om de schade te beperken. Indien u besluit deze flaptekst in te nemen, besef dan evenwel ook dat het gewenste effect van de flaptekst niet bereikt wordt indien u halverwege stopt met lezen. En dat u derhalve de gehele tekst dient uit te lezen om het gewenste resultaat te bereiken. Anders mist u namelijk de volgende belangrijke zin:

In Zupheul, Febbo en kleine Grakjesbembaaf, kortweg Jan wordt maar één ding gezegd. 

a
Mijn mening: 

Zupheul, Febbo, en de kleine Grakjesbambaaf, kortweg Jan was voor mij het moeilijkste boek dat ik ooit moest recenseren.
Blijkbaar is Mike Boddé in Nederland een bekende cabaretier maar voor een Belgische zoals ik, totaal onbekend. Ik wist dus niet wat ik van het boek moest verwachten en hoe meer ik er in las, hoe verstrooider ik werd.
Mike speelt in zijn boek heel vaak de spreekwoordelijke oen, wat soms grappig is, maar meestal droevig overkomt. Misschien is mijn humor toch iets anders dan die van mijn noorderburen want ik heb geen enkel benul van wat dit boek me bijgebracht zou hebben.
Wel heel leuke tekeningetjes, fantastische lay-out, geen enkele pagina oogt hetzelfde… beetje een kakafonie van allerlei onzin met op één derde van het boek een lezerspagina met een invullijst wat je tot daar van het boek vindt.
Zupheul, Febbo, en de kleine Grakjesbambaaf, kortweg Jan is opgedeeld in twee grote delen. Het eerste bevat allemaal korte verhaaltjes, het tweede deel heeft 2 grote verhalen die onderling afwisselen met elkaar.
Voor dit boek zal er wel een publiek bestaan, maar ik bleef verbijsterd achter.

a

Rating: 2/5
a

Met dank aan de Not Just Any Book voor het leesexemplaar.

Boeklovers

Geef een reactie

