Titel: The scent
ISBN: 9789402203554
Uitgeverij: Boekscout.nl
Genre: thriller
Pagina’s: 445

Over de auteur(s):

Ingrid van der Weegen is in 1964 geboren in Bergen op Zoom en is opgegroeid in het plaatsje Halsteren. Sinds 1992 is zij getrouwd en moeder van twee kinderen. Twaalf jaar geleden besloot zij haar passies om te zetten in daden. Ze heeft sindsdien vele studies met succes afgerond en is in 2010 begonnen met schrijven. Een passie die al sinds haar jeugdjaren op haar verlanglijstje stond. En The Scent werd een feit.

“Kom op Rikkie, werk aan de winkel.”
Rustig stapt hij uit zijn bed, waarbij hij meteen afgeleid wordt door zijn silhouet in de spiegel die naast zijn bed hangt. Aandachtig bekijkt hij zichzelf van top tot teen, waarna hij in een dolle bui zijn onderbroek helemaal omhoog trekt, zodat die strak in zijn bilnaad vast komt te zitten. Met gekromde armen en gebalde vuisten en een ingehouden buik, neemt hij vervolgens een paar verschillende bodybuildingposes aan en roept: “Dames en heren, hier is dan eindelijk het hoogtepunt van de avond, het moment waarop wij allen wachten. Geef hem een hartelijk applaus, want hier is dan speciaal voor u overgevlogen vanuit New York: de wereldkampioen Thai boxen … Rik van der Wal.’
Het onophoudelijke telefoongerinkel bij de buren zorgt ervoor dat Rik weer snel terug komt in de realiteit en roept: “Ze zijn niet thuis, houdt op met dat gejengel.” Lachend ontspant hij zijn buikspieren, trekt vervolgens zijn onderbroek weer uit zijn bilnaad en besluit om eerst onder de douche te springen. Hij pakt zijn ochtendjas van de grond en wordt dan ineens onwel. Een misselijkmakend gevoel zorgt ervoor dat hij helemaal uit balans raakt, waardoor hij genoodzaakt is om weer even op zijn bed te gaan zitten. Rik weet uit ervaring dat hij deze gevoelens niet zomaar moet negeren; het is duidelijk dat hij een antenne bezit voor naderend onheil, dat is in het verleden wel bewezen. Rik is wel eens bewust een dag thuisgebleven van zijn werk, omdat hij kort voor zijn vertrek van huis intuïtief had aangevoeld dat er anders die dag iets naars met hem zou gebeuren. De volgende ochtend las hij in de New York Times dat er een ongeluk had plaats gevonden in de metro waar hij toen nog dagelijks gebruik van maakte.
De paranormaal begaafde zus van zijn moeder heeft kort voor zijn vertrek naar Amerika Rik geleerd hoe hij het beste kon omgaan met zijn voorgevoelens. Van haar heeft Rik geleerd dat hij deze waarschuwingssignalen altijd heel serieus moet nemen.

Maar alle voorgevoelens die Rik tot nu toe heeft gehad verbleken bij wat hij nu ervaart. Woorden als einde der tijden komen spontaan in zijn gedachten boven drijven en langzamerhand nemen gevoelens van pure wanhoop volledig bezit van hem. “Wat gebeurt hier!”, roept hij.

Neem zeker een kijkje op haar website.

Tante Emma was zijn enige baken.
Na haar overlijden zonk voor Rik van der Wal het laatste schip in zijn thuishaven en nam hij het moedige besluit om Nederland achter zich te laten en te emigreren naar Amerika. Hij meerde aan in New York en bouwde vanuit het niets succesvol een nieuw bestaan op. Het was maar goed dat Rik toen nog niet wist wat hem daar te wachten stond. Niemand was voorbereid op het vreemde fenomeen, wat door de Amerikanen in eerste instantie The Scent werd genoemd. Het gebeurde ineens. Het overkwam Rik. En de gevolgen waren wereldwijd…

Dit verhaal kruipt onder je huid, het ontroert, het is spannend, het is confronterend en helder.

Mijn mening:

The scent… effe nadenken hoe ik deze recensie moet verwoorden zonder iets prijs te geven.
Ingrid van der Weegen zet hier een debuut neer waar velen van kunnen dromen. Buiten dat debuut, stelt ze met dit boek ook nog eens de mensheid in vraag op zo’n voortreffelijke wijze, waardoor ik met de vraag zit hoe lang ze over haar boek heeft gedaan.
The scent heeft een mooi getekende cover bij de hand van haar moeder, Jeanne van der Weegen, die het verhaal volledig weerspiegeld. Ook een stevige cover die niet onmiddellijk doorplooit of breekt.
Het enige waar ik een beetje mijn twijfels bij heb is het genre. Ingrid stelt een thriller voor wat volgens mij niet de juiste benaming is voor haar boek. Het leunt aan bij fantasy in het eerste opzicht, neigt een beetje door naar religie, maar als je het boek uit hebt, zit je weer met de alombekende vraagstellingen… Wat is er gebeurd? Zou het of zou het niet… (rest laat ik aan jullie over om in te vullen).
In eerste opzicht is dit boek wel degelijk een thriller. Het neigt naar het duivelse… omdat dit voor iedereen aannemelijk is. Maar is het ook zo?
Ingrid van der Weegen probeert, volgens mij, met haar boek een boodschap over te brengen, waar ze wel degelijk in slaagt aan de recensies te zien.
Het enige minpuntje vond ik het gekozen lettertype. Het leest niet makkelijk omdat het geen alledaags (Times of Helvetica) type is. Maar daar zal mijn typografische achtergrond dan wel weer de kop opsteken 😉
The scent is een serieuze kanjer, 445 pagina’s, dat je niet eventjes tussendoor moet lezen. Voor dit boek moet je wel degelijk tijd maken en ik ben er zeker van dat jullie mijn rating van 4/5 zullen bijstaan.

Rating: 4/5

Met dank aan de auteur voor het leesexemplaar.

5 gedachtes over “

1. ik vind het boek The Scent een bijzonder boek. Het heeft veel verschillende facetten. Vanaf het begin houdt het je in de ban, je wilt steeds meer weten en het leest ook makkelijk weg. Het verhaal neemt je mee op reis. Het is spannend, het heeft een diepe betekenis en het zet je tot nadenken. Aan het einde van het boeiende verhaal moest ik toch nog een traantje wegpinken omdat het mij diep raakte de overduidelijke boodschap die het boek gaf.

Liked by 1 persoon

• In het begin had ik een 4 sterren in gedachten, eventjes zakte het naar 3 maar de achterliggende boodschap heeft het geheel terug opgekrikt. Ingrid van der Weegen heeft verwoord wat iedereen weet en denkt en het is nog maar eens het overdenken waard.

Like

2. Pingback: Boeklovers