Titel: Gebroken monsters
ISBN: 9789023490944
Uitgeverij: Cargo
Genre: thriller
Pagina’s: 432
Uitgave: paperback/ebook

De gedreven rechercheur Gabriella Versado opent de jacht op een seriemoordenaar, die moord tot kunst verheft en dromen werkelijkheid probeert te maken. Met de grimmige en verlaten fabrieksstad Detroit als decor probeert Gabriella de man te vangen die de helft van een dode jongen op een half hert heeft gelijmd. In haar privéleven probeert ze haar dochter Layla te beschermen, die in navolging van haar moeder slechteriken wil bestraffen en hierbij grenzen overschrijdt. Volgens een beproefd stramien van perspectiefwisselingen, een inkijkje in het hoofd van de moordenaar, en talloze kleurrijke personages, stevent Lauren Beukes (Zuid-Afrika, 1976) in een vlotte schrijfstijl af op een plot die enigszins teleurstelt. Net als in haar vorige boeken mixt ze subtiel verschillende genres: hier verweeft ze thrillerelementen met een vleugje fantasy. De harde politiehumor en scherpe dialogen zorgen ervoor dat het verhaal niet ontaardt in zweverigheid. Voor liefhebbers van thrillers die bereid zijn zich mee te laten voeren in een duistere, soms psychotisch aandoende wereld.

Gebroken monsters is Hannibal en The Wire samen. Beukes is een fantastische auteur. – Library JournalM

Voor de Hebban Leesclub heeft Coenraad Gebroken monsters van Lauren Beukes gelezen en beoordeeld.

Op een verlaten weg in Detroit word er een lichaam gevonden. Wat vreemd is dat het halve lichaam van een jongen op een half hert is gelijmd. Rechercheur Gabrielle wordt op deze zaak gezet. Ze heeft al veel moordenaars opgespoord en vele lijken gezien maar zoiets als dit nog nooit. Het speelt zich allemaal af in Detroit en Detroit is het stervende hart van de American dream. In de vervallen straten en industrieterreinen zoekt de moordenaar naar mogelijk nieuwe slachtoffers. De moordenaar wil een nieuwe wereld creëren…

Je raakt verstrikt in de vele verhaallijnen en karakters. Dit houdt in dat het in het begin erg verwarrend is en je er je aandacht erg goed bij moet houden om de weg van het verhaal niet te verliezen en kwijt te geraken. Je moet doorzetten en dan kom je op een punt in het verhaal dat je het verband van de vele karakters en verhaallijnen ziet. Ondanks dit bleef ik erg nieuwsgierig naar hoe het verhaal zich zou ontwikkelen en het één geheel zou worden. Hoe meer je naar de ontknoping van het verhaal toe gaat neemt de spanning toe. De schrijfstijl van Lauren Beukes is doordacht en goed uitgewerkt.

Boektrailer:

Rating: 3/5