Auteur: Jacob Vis
Titel: De professor
ISBN: 9789086602889
Uitgeverij: Ellessy Crime
Genre: thriller
Pagina’s: 208

Dit is een roman over een waar gebeurde rechtszaak die Jacob Vis al in 2007 beschreef in de true crime story Het Rijk van de Bok. Dat boek was de opmaat om de moordzaak opnieuw te onderzoeken: een proces dat bij het uitkomen van dit nieuwe boek nog steeds loopt. In 2002 krijgt Max Spaan twintig jaar cel voor de moord op Ron Verkeek, zijn jonge rivaal, die hij volgens de aanklager op een duivels geraffineerde manier in de val heeft gelokt en op een afgelegen plek in het bos levend heeft begraven. Twaalf jaar later schrijft een oud-rechercheur een brief aan Justitie waarin hij zijn twijfels over het onderzoek kenbaar maakt. De brief is zo alarmerend dat de minister van Justitie commissaris Ben van Arkel, advocaat-generaal Lucas Kalsbeek en emeritus hoogleraar strafrecht Jos de Ruiter opdracht geeft het appel te onderzoeken. Het driemanschap, gesteund door de jonge rechercheurs Ellen Kamp en Ton van Soest, ontdekt dat het bewijsmateriaal niet deugt. Overtuigd van hun gelijk en doof voor tegenargumenten hebben de aanklagers de rechters op het verkeerde been gezet. Een schoolvoorbeeld van tunnelvisie dat leidde tot de grootste rechterlijke dwaling uit onze rechtsgeschiedenis die in dit verhaal wordt rechtgezet.

De stijl van Vis is verraderlijk subtiel en de opbouw geraffineerd. In zijn boeken gelden eerder literaire wetten dan die van de thriller en dat zal de fijnzinnige lezer bekoren. – Dick Laning in de GPD-dagbladen

Dit is een roman over een waargebeurd rechtszaak die Jacob Vis in 2007 al beschreef in de true crime story Het rijk van de bok. Een boek om de moordzaak opnieuw te onderzoeken. Het proces loopt nog steeds.

In 2002 wordt Max Verspaan veroordeeld tot 20 jaar cel voor de moord van Ron Verkeek. Een rechercheur stuurde destijds een anonieme brief met daarin zijn twijfels over dit onderzoek. Er wordt niets met deze anonieme brief gedaan. 12 jaar later stuurt de inmiddels oud-rechercheur weer die brief maar nu niet anoniem. Minister van Justitie vindt deze brief zeer alarmerend en geeft opdracht aan commissaris Ben van Arkel advocaat-generaal Lucas Kalsbeek en emeritus hoogleraar strafrecht Jos de Ruiter om dit te onderzoeken. Ze worden bijgestaan door twee rechercheurs Ellen Kamp en Ton van Soest. Ze komen gezamenlijk tot de ontdekking dat het bewijsmateriaal van geen kanten deugt. Dit is een zaak met een typisch schoolvoorbeeld van tunnelvisie.

Jacob Vis neemt je mee deze zaak in en je hebt vanaf het begin het gevoel dat je deel uit maakt van deze zaak. Tijdens het gehele proces/onderzoek denk en leef je mee met zowel de onderzoekers als de gevangene. Stap voor stap wordt dit proces op een hele mooie wijze behandeld en zit magnifiek in elkaar. Tijdens het lezen van dit verhaal krijg je een andere kant te zien van het rechtssysteem. Er wordt op een hele mooie manier aan het plot gewerkt en alle haken en ogen worden onder de loep genomen. De schrijfstijl van Jacob Vis in dit boek is kritisch maar zodanig dat het verhaal prachtig verteld wordt. De spanning van het verhaal zit hem in hoe de zaak is verlopen en wat eraan gedaan wordt om alsnog de waarheid boven tafel te krijgen. Ik heb me zeer goed in het verhaal en de karakters kunnen inleven en dit mede door de prachtige schrijfstijl.