logo-van halewyck


Skunk

Geert Taghon

Taghon

Algemene info:
Auteur: Geert Taghon
Titel: Skunk, de geur van een destructief leven
ISBN: 9789461314062
Uitgeverij: Van Halewyck
Genre: waargebeurd
Pagina’s: 208
Uitgave: paperback
a

Over de auteur(s):
Geert Taghon
werkte vijftien jaar lang voor het kinder- en jeugdpsychiatrisch ziekenhuis De Korbeel. Sinds 2007 is hij coördinator in De Patio, een intensieve behandeleenheid voor jongeren met een psychiatrische problematiek onder toezicht van de jeugdrechtbank. Daarnaast is hij vormingswerker en bemiddelaar in de jeugdhulp en sociale zaken.

In 2008 publiceerde hij het boek Loop naar de maan. Praktijkgids omgaan met agressie in onderwijs en opvoeding.
In Skunk schetst hij de gestoorde maar vooral angstige wereld van een labiele jongen: ontluisterend, ruw en rauw, meeslepend en beangstigend.

Lees meer over de auteur via zijn website of neem een kijkje op de facebookpagina van zijn boek.
a

Over het boek:
In Skunk neemt Taho het woord, de enige zoon in een gezin waar alcohol, geweld en seks de hoofdrol spelen. Hij neemt de lezer bij de hand voor een bizarre, aangrijpende maar soms ook gruwelijke tocht door de kamers van zijn leven.
Het smerige nest waarin hij als peuter rondloopt.
De vochtige donkere kelder waar hij als kind steeds opnieuw naar dezelfde indianenfilm kijkt.
De schoom met zijn vele pesterijen en het onbegrip van mensen die het soms ook goed menen.
De instelling met haar eigen regels en misbruiken.
Taho heeft maar één doel meer in zijn leven: wraak nemen voor alle leed dat hem is aangedaan.

Mijn naam is Taho en ik ben zeventien jaar oud. Ik heb geen alledaagse naam, maar ik heb dan ook geen alledaagse ouders, kom niet uit een alledaags gezin. De mensen bij wie ik bijna mijn hele leven heb gewoond, zijn rot, zowel vanbinnen als vanbuiten.

Het schrijven van dit boek was iets dat moest gebeuren. In de meer dan twintig jaar dat Geert Taghon in de kinder- en jeugdpsychiatrie werkt, heeft hij veel gezien, maar het zijn vooral de laatste zeven jaar binnen de forensische jeugdpsychiatrie die aanlijding zijn geweest tot zijn boek.
De levensloop, de moties en de gedachten van de vele jongeren die hij heeft begeleid, overtuigden hem ervan dat hun verhalen het verdienden om neergeschreven te worden.
Dit is geen licht verteerbaar, laat staan een opgewekt boek, maar een confronterend, en – helaas – waarheidsgetrouw verhaal uit de praktijk.

Terwijl ik rondkeek, kwam langzaam het besef dat ik in mijn thuisreservaat was, in mijn vertrouwde kelder. Ik realiseerde mij dat ik net gevochten had met mijn ouders, dat ze mij in een hinderlaag hadden gelokt. Ik, Skunk, had mij gemeten met de machtigen in het reservaat. Ik had de cowboy geraakt.
Een gevoel van tevredenheid daalde over mij neer. Ik voelde een zindering door mijn lichaam, en toen kwam mijn geur. De donkerte en kilte keerden terug in mijn hoofd en na de roes kwam de verkwikking. Ik ben wie ik ben: Skunk! Het was het enige wat ik kon denken.

a
In de pers:
Rauw boek over jeugdpsychiatrie in Het laatste nieuws
Skunk, de geur van een destructief leven op Radio 1

a

Mijn mening:
Dit boek beschrijft het verhaal – dat eigenlijk geen verhaal mag genoemd worden want daar is het in ons “normale” denken te gruwelijk voor – van Taho, een doodnormaal jongetje dat door omstandigheden opgroeit tot een verschrikkelijk getormenteerde tiener die totaal niet helder meer kan denken door al hetgeen hij heeft moeten meemaken.
Het verhaal dat je doet walgen van de omschrijvingen, maar dat je ook doet nadenken waarom mensen zo worden als Skunk. En de vraag doet rijzen of het opbergen in instellingen wel de juiste methode is om zulke jongeren terug op het juiste spoor te krijgen… of zijn ze allemaal een verloren zaak? Voor sommigen is er geen redding, voor anderen misschien wel. Maar de auteur van dit boek, zal met al zijn jaren ervaring in de psychiatrische branche ook moeten toegeven dat er wel degelijk een heel groot probleem is in de jeugdpsychiatrie naar hulpverlening toe.
Prachtig geschreven boek, maar ééntje dat heel zwaar op de maag blijft liggen én zeker niet geschikt is voor gevoelige zielen.



Rating:
 4/5

a

Boeklovers

2 gedachtes over “

Geef een reactie

